OppCharge: Volvo a
Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo.
Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox (viz
foto) je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Technologie OppCharge umožňuje průběžné dobíjení
zvoleným výkonem z pantografové konzole spouštěné do ližin na střeše.
Dobíjení obvykle trvá cca 3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi
vozidlem a nabíjecí stanicí během celého nabíjecího procesu probíhá po
wi-fi síti. Nabíjecí stanice se standardem OppCharge jsou nyní
instalovány nebo připravovány k instalaci ve více než 12 zemích, mimo
jiné například ve městech Stockholm, Namur a
Charleroi (Belgie),
Oslo, v Hamburku nebo ve
švédském Värnamo. Tato technologie má ambice expandovat i na americký kontinent.
Cílem projektu Volvo a Heliox je rozvíjet a
komercializovat elektrobusy a elektrické hybridní (plug-in hybridní) autobusy s
průběžným dobíjením OppCharge. V této souvislosti má projekt ukázat, že
při využití standardu OppCharge lze skutečně kombinovat nabíjecí
stanice a vozidla od různých výrobců. To je důležitým předpokladem k
tomu, aby nedošlo k tzv. „uzamčení zákazníka“ (z anglického „vendor
lock-in“) – tedy k stavu, kdy je zákazník závislý na produktech a
řešeních konkrétního dodavatele, s nepříznivým dopadem na provoz a
ekonomiku u zákazníka. V neposlední řadě se touto standardizací snižuje
riziko právních obstrukcí neúspěšných uchazečů ve veřejných soutěžích
na dodávku systému průběžně dobíjených elektrobusů s poukazem na
vytváření zadávací dokumentace na míru konkrétnímu dodavateli.
Pro české dopravce rozhodující se o volbě technologie
pro průběžně dobíjené elektrobusy pak z toho plyne vcelku logický
závěr: Jistě na světě existují dokonalejší řešení, ale toto je standard.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB
Volvo
Další informace zde a také
zde a také zde
Přečtěte
si také:
Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard
OppCharge
6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde
28.2.2017
Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a
jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále
zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez
estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z
hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení
typu Bombardier PRIMOVE,
provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech.
V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park
elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl
miliónu kilometrů.
Celý článek zde
Projekt ZeEUS ve
Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu
do rutinního provozu
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i Plzeň, má oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových
elektrických hybridních
autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71
cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v
rutinním
provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších
zemích a městech.
Celý článek zde
Nova Bus a ABB:
evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá
americký kontinent
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na
americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například
elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017
ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí
společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích
stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu,
spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy,
prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde
Elektrické hybridy
Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic
15.2.2017 Plug-in hybridní
(či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po
zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických
hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde
Elektrobusy SOR na
linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i
dopravce
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za
rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km
k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a
přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak
vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu
developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a
dopravce Arriva.
Celý článek zde
27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy
Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak
v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z
prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za
rok 2016. Celý článek zde
26.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je
však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se
rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které
zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována
odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit
tyto autobusy elektricky.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde