|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Projekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu24.2.2017 Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i Plzeň, má oficiálně skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in hybridních) autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových elektrických hybridních autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71 cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v rutinním provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších zemích a městech.
Elektrické hybridy Volvo slouží ve Stockholmu od března 2015 na 7 km dlouhé městské lince č. 73, vedené v mírně zvlněném terénu. Jejich 19kWh trakční baterie se dobíjejí na koncových zastávkách (viz mapka) z nabíjecí konzole typu OppCharge, podobně jako již zmíněné autobusy v Belgii. Relativně krátké vzdálenosti na jedno nabití odpovídá i poměrně nízký nabíjecí výkon: Ačkoli nabíjecí konzole tohoto typu zpravidla uvažují výkony od 150 kW výše, pro provoz ve Stockholmu stačí pouhých 90 kW. Nabíjení trvá 6 minut. Na rozdíl od zmíněného projektu v Belgii, kde jsou instalovány nabíjecí stanice od ABB, je v tomto případě dodavatelem nabíjecích stanic společnost Siemens, stejně jako například u projektů v Hamburku. Přes noc se trakční baterie nabíjejí ze zásuvky po dobu 2 hodin. Podle provozní statistiky jezdí tyto autobusy ve Stockholmu denně v průměru 14,75 hodin, z toho v průměru 86 % (fakticky v rozsahu 10,9 – 12,5 hodin) plně elektricky. Oproti tradičním diesel-hybridům tyto autobusy ušetřily 49 % energie, oproti autobusům s plynovými motory ušetřily 74 % energie. Jako zkušenost z tohoto demonstračního provozu poukazuje dopravce zejména na nutnost pečlivého výběru linky, včetně dostatečného místa pro umístění nabíjecích stanic. Dále doporučuje, aby tyto nabíjecí stanice byly co nejvíce a co nejjednodušeji využívány, aby se do celkových dopravních výkonů rozpustily jejich související náklady a zároveň se minimalizoval čas, který stráví řidič v souvislosti s nabíjením. Tento provoz je další ukázkou, jak důkladně připravený projekt elektrických autobusů může plynule přejít z demonstrační fáze do rutinního provozu v režii soukromého dopravce. V kontextu ostatních zmíněných projektů dále ukazuje, jak čtyřpólový nabíjecí systém OppCharge skutečně funguje jako otevřený standard, používaný více výrobci nabíjecích stanic. A konečně napovídá, že jestliže Siemens je mezi českými dopravními podniky populární zejména jako dodavatel Vídeňského projektu elektrických midibusů dobíjených přímo z troleje (podrobněji viz studie E-mobilita v MHD), pak jeho obchodní politika se nejspíše bude ubírat především směrem k této evropské standardizaci. Další podrobnosti ke standardizovanému nabíjecímu systému OppCharge zde redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a obrázek © ZeEUS Přečtěte si také: Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017 ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu, spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy, prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce 10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech 30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu, se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně aktuální smogové situace. |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |