Nova Bus a ABB:
evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá
americký kontinent
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na
americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například
elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017
ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí
společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích
stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu,
spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy,
prvního na americkém kontinentě.
Nova Bus nabízí elektrobusy typu Nova LFSe (viz foto) jako standardní
součást svého výrobkového portfolia. Je to dvanáctimetrový dvoudveřový
elektrobus s kapacitou 41 míst k sezení. Je vybaven pohonnou jednotkou
TM4 Sumo HD o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží lithium
iontové baterie, umístěné po dvou na střeše a na zádi autobusu. Výrobce
uvádí dojezd na jedno průběžné dobití zvolenou nabíjecí infrastrukturou
15 – 35 km.
Technologie OppCharge od ABB (viz foto níže) umožňuje průběžné dobíjení
zvoleným výkonem, zpravidla v rozmezí od 150 kW do 450 kW, z
pantografové konzole spouštěné do ližin na střeše. Dobíjení
obvykle trvá cca 3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi vozidlem a
nabíjecí stanicí během celého nabíjecího procesu probíhá po wi-fi síti.
V současné době slouží tento systém ve dvanácti evropských zemích.

Objednávka od Nova Bus zahrnuje jednu kompletní modulární 300kW
nabíjecí stanici včetně jejího zprovoznění, plánované na podzim 2017.
Předpokládá se, že tato demonstrační infrastruktura a elektrobus Nova
Bus poté absolvují „road show“ po USA, kde bude toto řešení nabízeno
různým dopravním organizacím.
Pro Nova Bus je tato spolupráce součástí její firemní strategie při
prosazování rozvoje bezemisní veřejné dopravy v Kanadě a USA, která
reaguje na současné výzvy v oblasti klimatických změn.
Cílem ABB je rovněž rozvíjet standardizované technologie pro
ekologickou elektrickou dopravu a v této souvislosti vybudovat ve svém
novém areálu v Montrealu severoamerické centrum excelence pro
elektromobilitu.
Tento projekt je dalším krokem v průběžné (a úspěšné) spolupráci obou
dodavatelů, Volvo a ABB, na standardizovaných systémech průběžně
dobíjených elektrických autobusů. Toto řešení se nabízí pro velká i
menší města (viz například švédský projekt Värnamo).
Pro odbornou veřejnost je to důležitý signál, že tímto směrem postupuje
hlavní proud mezinárodní standardizace průběžného dobíjení elektrobusů.
Jiné technologie mohou být neméně oblíbené i funkční, ale nejspíše
budou stále více zůstávat na okraji tohoto hlavního proudu, se všemi
nevýhodami z toho plynoucími, především v oblasti ekonomie z rozsahu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Nova Bus a
ABB
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
15.2.2017 Plug-in hybridní
(či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po
zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických
hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde
Elektrobusy SOR na
linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i
dopravce
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za
rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km
k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a
přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak
vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu
developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a
dopravce Arriva.
Celý článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města.
Celý
článek zde
Byli jsme přitom: ve
Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech
30.1.2017 V
pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní
vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového
projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA.
Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý
článek zde