|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy
Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na novou generaci palivočlánkových autobusů, koncepčně shodnou s řešením pro Londýn. Základním zdrojem elektrické energie pro pohon je zde palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280 – 420 V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek, čistý vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg související vzduchové a chladicí zařízení. Předpokládá se, že spotřeba vodíku bude u těchto palivočlánkových jednotek činit cca 8 kg/100 km. Tato palivočlánková jednotka je pro pohon autobusu doplněna lithium-iontovými bateriemi. Z porovnání různých sestav pohonů pro palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se její kapacita bude pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh. Palivočlánkové autobusy Van Hool v provedení pro evropské zákazníky jsou standardně dodávány jako třínápravový typ A330 fuel cell Europe o délce 13,2 m, ve třídveřovém provedení s 36 místy k sezení. Tyto autobusy jsou vybaveny elektrickou pohonnou jednotkou Siemens. Cena jednoho palivočlánkového autobusu pro Rotterdam činí 850 000 €, čili v přepočtu cca 23 mil. Kč. Pro srovnání, cena palivočlánkového autobusu v USA dnes činí v přepočtu cca 53 – 60 mil. Kč a cílem amerických demonstračních projektů je snížit průměrnou cenu palivočlánkového autobusu na úroveň v přepočtu 25 mil. Kč v roce 2016 a v cílovém stavu na 15 mil. Kč. Palivočlánkové autobusy pro Rotterdam jsou spolufinancovány z prostředků evropského Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v rámci projektu 3Emotion. Tento projekt, realizovaný v evropských městech Antverpy, Cherbourg, Londýn, Řím a Rotterdam, je zaměřený na podporu komercializace palivočlánkových autobusů v Evropě. K tomuto účelu jsou sbírány a vyhodnocovány informace z demonstračních provozů a promítány do dalšího vývoje vozidel s cílem zlepšit jejich provozní vlastnosti a snížit jejich cenu. Partnery projektu jsou provozovatelé veřejné dopravy v uvedených městech a průmysloví dodavatelé, například již zmíněný Van Hool nebo plynárenská skupina Air Liquide. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Van Hool Další informace zde a také zde a také zde
Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík
Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %
BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov
Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy
|
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |