Letištní autobusy:
příležitost pro elektrický pohon
7.6.2017
Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem
přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky
poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s
častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie
v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých
letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní
elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje
nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.

Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale
sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný
australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své
elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD.
Letištní elektrobusy Carbridge mají karoserii vyrobenou
z odlehčeného leteckého hliníku pro maximální snížení hmotnosti.
Elektrobus pohánějí dva 90kW vodou chlazené trakční elektromotory s
permanentními magnety, uložené v nábojích zadních kol.
Jako zásobník energie slouží 324kWh železo-fosfátová
trakční baterie BYD, rozložená do dvou boxů na střeše a u motorového
prostoru. Baterie jsou paralelně propojeny při celkovém napětí 400 V DC.
Tyto elektrobusy pojmou 70 cestujících a díky výše
uvedenému specifickému režimu letištní přepravy vystačí baterie na
ujetí cca 500 km, což znamená v průměru až 100 letištních transferů.
Elektrobusy jsou doplněny užitečnými moderními
technologiemi. Patří k nim například hlášení příští zastávky na základě
polohy vozidla zjištěné podle GPS nebo sledování řidiče a záznamy jízdy
v reálném čase, které umožňují okamžitě identifikovat možné problémy a
včas na ně reagovat.
V současné době je v provozu šest těchto elektrobusů na
letišti v Sydney (viz foto). Kromě úspory emisí si provozovatelé i
cestující pochvalují jejich nehlučný a čistý provoz bez náhodného úniku
provozních kapalin na letištní plochu.
Letiště Brisbane si objednalo 11 elektrobusů. Dodávka
začne v červenci 2017 a celý park bude v plném provozu v únoru 2018.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © BYD
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
VDL a Heliox:
nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít
Amsterodam
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a
„Elektrické autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
23.5.2017
V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října
2015 v pravidelném
provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy.
Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční
infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje,
jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt
ELIPTIC (electrification of public transport in
cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je
součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015
do května 2018 pod koordinací města Brémy.
Celý článek zde
19.5.2017 V anglickém
městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku
2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením.
Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce
Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.
Celý článek zde
4.5.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku
řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak
byla na
konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně
kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma
přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro
23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském
pobřeží. Tyto elektrobusy jsou zároveň první od tohoto výrobce, určené
pro francouzský trh. Celý
článek zde
OppCharge: Volvo a
Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
21.4.2017 Systém
standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde
schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý
článek zde
Projekt GATEway: autonomní
vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími
12.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway
do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase
po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný
projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE
zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat
jim. Celý
článek zde
6.4.2017 Norsko je
jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart
city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými
klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu
CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris
Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde