|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek (viz foto níže). Testovací jízda trvala celkem 71 hodin a 34 minut. Elektrobus tedy jel průměrnou rychlostí 25 km/h. Testovacím vozidlem byl elektrobus Proterra Catalyst E2 max, nabízený výrobcem jako součást produktového portfolia těchto elektrobusů. Jde o 12m dvoudveřový elektrobus. Stejně jako všechny modely řady Proterra Catalyst nabízí 40 míst k sezení (viz foto níže vpravo). K jeho pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s permanentními magnety s dvoustupňovou automatickou převodovkou Proterra. Lithium-titanátové trakční baterie mají celkovou kapacitu 660 kWh a zajišťují výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití 350 mil, tj. 560 km. Baterie se nabíjejí v depu ze zásuvky standardu CCS výkonem 120 kW po dobu cca 5 hodin. Elektrobusy Proterra Catalyst jsou nabízeny ve více variantách podle kapacity baterií a způsobu dobíjení. Například verze s průběžným dobíjením FC+, nasazená v běžném provozu například u dopravce King County Metro, má kapacitu trakčních baterií 105 kWh (existuje i verze s menší kapacitou baterií a kratším dojezdem). Průběžné dobíjení probíhá u FC+ systémem Proterra Fast Charging s výsuvným ramenem spouštěným do střechy vozidla výkonem 350 kW po dobu 13 minut a výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití činí cca 100 km. Od verze E2 max se verze s průběžným dobíjením pochopitelně liší průměrnou spotřebou energie: Zatímco průběžně dobíjená verze FC+ spotřebuje o málo víc než 1 kWh/km, u verze s maximálním dojezdem udává výrobce spotřebu o téměř 20 % vyšší – tedy cca 1,18 kWh/km. U rekordní jízdy v ideálních podmínkách činila spotřeba cca 0,37 kWh/km, čili méně než třetinová, což koresponduje s ideálními podmínkami testu. Kromě ideálních okolních podmínek má přitom v praxi na průměrnou spotřebu elektrobusu nezanedbatelný vliv také technika jízdy. Jak potvrzují například zkušenosti Dopravního podniku města Košice s parkem 14 elektrobusů, technika jízdy může ovlivnit spotřebu až o řádově desítky procent. Jak řečeno na úvod, rekordy v ideálních podmínkách nelze přeceňovat. Dosažený rekord nicméně říká právě tolik, že elektrobusy mají perspektivu a jejich technologie ještě neřekly poslední slovo. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Proterra Další informace zdePřečtěte si také: Systém ABB TOSA: průběžné dobíjení elektrobusů v Ženevě dostane inteligentní řízení27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017 zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel, společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní řízení tohoto systému městské dopravy. Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení 20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde Van Hool Exqui.City pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017 objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 201728.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |