Světový rekord v
dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií
11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních
podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla
ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné
limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno
nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od
amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných
1 101,2 mil, čili cca 1 770 km.

Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New
Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez
cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek (viz
foto níže). Testovací jízda trvala celkem 71 hodin a 34 minut. Elektrobus
tedy jel průměrnou rychlostí 25 km/h.
Testovacím vozidlem byl elektrobus Proterra Catalyst E2 max, nabízený
výrobcem jako součást produktového portfolia těchto elektrobusů. Jde o
12m dvoudveřový elektrobus. Stejně jako všechny modely řady Proterra
Catalyst nabízí 40 míst k sezení (viz foto níže vpravo).

K jeho pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s permanentními magnety
s dvoustupňovou automatickou převodovkou Proterra. Lithium-titanátové
trakční baterie mají celkovou kapacitu 660 kWh a zajišťují výrobcem
garantovaný dojezd na jedno nabití 350 mil, tj. 560 km. Baterie se
nabíjejí v depu ze zásuvky standardu CCS výkonem 120 kW po dobu cca 5
hodin.
Elektrobusy Proterra Catalyst jsou nabízeny ve více variantách podle
kapacity baterií a způsobu dobíjení. Například verze s průběžným
dobíjením FC+, nasazená v běžném provozu například u dopravce King
County Metro,
má kapacitu trakčních baterií 105 kWh (existuje i verze s menší
kapacitou baterií a kratším dojezdem). Průběžné dobíjení probíhá u FC+
systémem Proterra Fast Charging s výsuvným ramenem spouštěným do
střechy vozidla výkonem 350 kW po dobu 13 minut a výrobcem udávaný
dojezd na jedno nabití činí cca 100 km.

Od verze E2 max se verze s průběžným dobíjením pochopitelně liší
průměrnou spotřebou energie: Zatímco průběžně dobíjená verze FC+
spotřebuje o málo víc než 1 kWh/km, u verze s maximálním dojezdem udává
výrobce spotřebu o téměř 20 % vyšší – tedy cca 1,18 kWh/km.
U rekordní jízdy v ideálních podmínkách činila spotřeba cca 0,37
kWh/km, čili méně než třetinová, což koresponduje s ideálními
podmínkami testu. Kromě ideálních okolních podmínek má přitom v praxi
na průměrnou spotřebu elektrobusu nezanedbatelný vliv také technika
jízdy. Jak potvrzují například zkušenosti Dopravního podniku města
Košice s parkem 14 elektrobusů, technika jízdy může ovlivnit spotřebu
až o řádově desítky procent.
Jak řečeno na úvod, rekordy v ideálních podmínkách nelze přeceňovat.
Dosažený rekord nicméně říká právě tolik, že elektrobusy mají
perspektivu a jejich technologie ještě neřekly poslední slovo.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Proterra
Další informace zde
Přečtěte
si také:
27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB
TOSA, který je
od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy.
Celý článek zde
22.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge
se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo
bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo
7900 Electric. Tyto
elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících.
Celý
článek zde
Hradec Králové bude
mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení
20.9.2017 Dopravní
podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro
Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160
kW. Celý
článek zde
11.9.2017 Belgický
výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti
palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě
(například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA.
Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City,
označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde