Van Hool Exqui.City
pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě
11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti
palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě
(například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit).

18,62 m dlouhý Exqui.City pojme 125 cestujících. K pohonu tohoto typu
elektrobusu slouží dvě jednotky Siemens ELFA 2, každá s centrálním,
vodou chlazeným elektromotorem o výkonu 160 kW.
Jako zdroj energie použije tento elektrobus v provedení pro Pau
hybridní sestavu lithium-iontových trakčních baterií a palivočlánkové
jednotky. Tato sestava dává vozidlu denní dojezd přes 300 km, přičemž
jedno naplnění nádrží vodíkem trvá cca 10 minut. Zdrojem vodíku bude
elektrolýza z obnovitelných zdrojů, a celý provoz tedy bude plně
bezemisní.
Elektrobusy u výrobce objednaly dopravní organizace SMTU-PPP (Syndicat
Mixte de Transports urbains – Pau Portes des Pyrénées) and the STAP
(Société de Transport de l’Agglomération Paloise). S jejich dodávkou se
počítá v druhé polovině roku 2019.
Provoz parku Exqui.City v Pau bude mít hned dvě prvenství: Půjde o
první palivočlánkové autobusy ve Francii a zároveň o světovou premiéru
systému velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit)
provozované palivočlánkovými vozidly.
Provoz těchto elektrobusů je součástí již zmíněného evropského projektu
3Emotion. Tento projekt, realizovaný v evropských městech Antverpy,
Cherbourg, Londýn, Řím a Rotterdam, je zaměřený na podporu
komercializace palivočlánkových autobusů v Evropě. K tomuto účelu jsou
sbírány a vyhodnocovány informace z demonstračních provozů a promítány
do dalšího vývoje vozidel s cílem zlepšit jejich provozní vlastnosti a
snížit jejich cenu. Partnery projektu jsou provozovatelé veřejné
dopravy v uvedených městech a průmysloví dodavatelé, například již
zmíněný Van Hool nebo plynárenská skupina Air Liquide.
Pau, více než osmdesátitisícové město ležící ve francouzských
Pyrenejích, se tak stává dalším demonstračním místem tohoto projektu.
Kromě výrobce vozidel Van Hool budou v Pau průmyslovými partnery
demonstračního projektu také firmy ITM power a Engie, které zajistí
dodávku a provoz infrastruktury pro výrobu vodíku a vodíkové plnicí
stanice.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © 3Emotion
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
6.9.2017 Jezero
Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející
se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní
Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena
doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní
společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy,
který je zkoušený například u prototypu
užitkového elektromobilu. Jde o první
metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy
Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak
v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z
prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za
rok 2016. Celý článek zde
23.12.2016 Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD. Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý
článek zde
Trolejbus s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo
chytré netradiční řešení?
16.12.2016 Jak již bylo
na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
K problematice parciálních trolejbusů kromě toho proběhly velmi
zajímavé diskuse na konferenci Elektrické autobusy pro město V,
pořádané provozovatelem
našeho portálu. Ve světle všech těchto informací se nabízí otázka, zda
a kdy má poněkud netradiční kombinace trolejbusu a palivočlánkové, tedy
vodíkové, energetické jednotky smysl. Ačkoli řada podrobností není k
dispozici, leccos mohou napovědět informace od výrobců i ze zmíněné
konference. Celý
článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Chytré technologie a
chytrá města – revoluce nebo jen revoluční hesla?
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde