Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti

14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km, tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční spalovací motor.

Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv. reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je směs metanolu a vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do výparníku. Zde vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v reformátoru při styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje plyn bohatý na vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v palivovém článku s PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro své fungování teplo, které dodává jednak sám palivový článek a jednak spalování přebytečného vodíkového plynu v hořáku.

Jako vozidlo posloužil sériově vyráběný užitkový elektromobil Nissan eNV200, známý mj. i z naší konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Při kapacitě trakčních baterií 24 kWh činí jeho dojezd kolem 170 km. Přidáním palivočlánkové energetické jednotky se jeho dojezd zvýšil na 800 km. Oba energetické zdroje se navzájem doplňují: Palivový článek slouží při plynulé jízdě na trase, zatímco baterie vykrývají zvýšenou spotřebu energie při rozjezdech a zrychleních. Velikost palivového článku a trakčních baterií lze pak navzájem optimalizovat, tak aby výsledný provoz byl nejen ekologický, ale také ekonomický.

První automobily tohoto typu budou využívány v rámci německého projektu Greenfuel energetické společnosti Innogy, zaměřeného na využívání metanolu jako zdroje energie.

Na podobném principu funguje i palivočlánková verze elektromobilů Nissan, kterou zkouší sám jejich výrobce, ovšem s využitím bioetanolu. Kromě jiného se ovšem obě technologie liší v základní konstrukci palivových článků – zatímco Serenergy používá jako elektrolyt vysokoteplotní polymerovou membránu, Nissan pracuje s palivovými články používajícími jako elektrolyt keramickou hmotu složenou z pevných oxidů, nejčastěji oxidů zirkonu a ceria.

V obou případech se sází především na ekonomiku a dostupnost primárního zdroje energie – tedy lihu, na rozdíl od náročné výroby čistého vodíku.

Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí, které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces uhlíkově neutrální.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Serenergy A/S

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Londýnské vozy taxi sníží emise díky městským dotacím

11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva EEA). Vedení města se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací regulace a dotačních nástrojů. Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem. Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z provozu, pokud je starší než 10 let.

Celý článek zde

University of Bridgeport: mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem úspěšně prošla zkušebním provozem

10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity, představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.

Celý článek zde

Obchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí stanice ABB

9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf) lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017 společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca půlhodinu.

Celý článek zde

Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare

31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.

Celý článek zde

Projekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče

27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii (a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku. Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně používá nákladní elektromobil bez řidiče.

Celý článek zde
Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel

24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve švýcarském Sionu. Elektrobus je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.

Celý článek zde


Oslo a Stockholm: veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou logistiku

4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 % kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.

 Celý článek zde


Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické

23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing provozuje.

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě

7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň provozovatelem našeho portálu.

Celý článek zde

Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde



















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services