|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve švýcarském Sionu. Elektrobus je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin. Projekt je partnerstvím mezi výrobcem Navya, dopravní společností Keolis, pařížským organizátorem veřejné dopravy Ile-de-France Mobilités a veřejnou organizací DEFACTO, odpovědnou za rozvoj čtvrti La Défense. Přeprava autonomními minibusy v rámci tohoto projektu je pro cestující zdarma a je sedm dní v týdnu provozována na třech trasách v hlavních částech La Défense, kde se denně pohybuje na půl miliónu návštěvníků a zahrnujících i pěší zóny. Všechny trasy začínají u Velkého oblouku na La Défense a rozbíhají se směrem na Quartier Valmy, Faubourg de l’Arche a věž Technip FMC o pracovních dnech nebo k Cheminée de Moretti o víkendech. Minibusy vyjíždějí na trasu ve špičkových časech během týdne každých 10 minut, o víkendech každých 20 minut. Provozní rychlost minibusu na trase je cca 24 km/h s ohledem na charakter obsluhovaných tras. Prozatím se předpokládá šestiměsíční zkušební provoz. Během prvních tří měsíců bude v minibusech přítomná obsluha. V další fázi projektu bude provoz již plně bezobslužný. Cílem projektu je přispívat ke strategii Paříže v oblasti rozvoje čisté městské mobility prostřednictvím inovativních technických řešení. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Navya Technology Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené zastávky. Celý článek zde Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími 12.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Celý článek zde Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Projekt GATEway: budou řidiči reagovat jinak na autonomní vozidla než na vozidla s řidičem?14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway je sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. Experiment probíhal na trenažéru DigiCar v TRL. Zúčastnilo se ho šedesát řidičů vybraných z databáze TRL s platným řidičským průkazem ve věku 23 – 69 let, s minimálně pětiletou zkušeností s řízením a s ročně naježděnými alespoň 3 000 mílemi (cca 4 800 km). Ženy a muži byli mezi účastníky zastoupeni zhruba stejně. Celý článek zde Zpráva UITP: autonomní vozidla mají šanci změnit strukturu městské mobility20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway, SmartShuttle nebo SOHJOA. Nejde však jen o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace 16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway, švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Celý článek zde Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus 19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |