Automatické elektrické
minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense.
Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Projekt je partnerstvím mezi výrobcem Navya, dopravní společností
Keolis, pařížským organizátorem veřejné dopravy Ile-de-France Mobilités
a veřejnou organizací DEFACTO, odpovědnou za rozvoj čtvrti La Défense.
Přeprava autonomními minibusy v rámci tohoto projektu je pro cestující
zdarma a je sedm dní v týdnu provozována na třech trasách v hlavních
částech La Défense, kde se denně pohybuje na půl miliónu návštěvníků a
zahrnujících i pěší zóny. Všechny trasy začínají u Velkého oblouku na
La Défense a rozbíhají se směrem na Quartier Valmy, Faubourg de l’Arche
a věž Technip FMC o pracovních dnech nebo k Cheminée de Moretti o
víkendech. Minibusy vyjíždějí na trasu ve špičkových časech během týdne
každých 10 minut, o víkendech každých 20 minut. Provozní rychlost
minibusu na trase je cca 24 km/h s ohledem na charakter obsluhovaných
tras.
Prozatím se předpokládá šestiměsíční zkušební provoz. Během prvních tří
měsíců bude v minibusech přítomná obsluha. V další fázi projektu bude
provoz již plně bezobslužný.
Cílem projektu je přispívat ke strategii Paříže v oblasti rozvoje čisté
městské mobility prostřednictvím inovativních technických řešení.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Navya
Technology
Další informace zde a také zde

Přečtěte
si také:
Transdev a Delphi
Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
Projekt GATEway: autonomní
vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími
12.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway
do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase
po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný
projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE
zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat
jim. Celý
článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
14.2.2017 Jedním z
úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway
je sledovat, jak
se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na
veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto
experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném
městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou
zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory
(TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února
2017. Experiment probíhal na trenažéru DigiCar v TRL.
Zúčastnilo se ho
šedesát řidičů vybraných z databáze TRL s platným řidičským průkazem ve
věku 23 – 69 let, s minimálně pětiletou zkušeností s řízením a s ročně
naježděnými alespoň 3 000 mílemi (cca 4 800 km). Ženy a muži byli mezi
účastníky zastoupeni zhruba stejně. Celý článek zde
20.1.2017 Automatická
vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické
elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou
dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway,
SmartShuttle nebo SOHJOA.
Nejde však jen
o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017
pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game
changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení
podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování
potřebného uživatelského komfortu.
Celý
článek zde
ParkShuttle: nejstarší
systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA
se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Projekt
GATEway: Lidar
mapuje ulice pro automatický minibus
19.10.2016
Lidar je akronym ze slov „light
radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. Celý
článek zde