Informační systém
ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare
31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Elektrobusy Optare jsou elektrickou variantou různých
modelů autobusů od tohoto výrobce, vyráběných v jednopodlažní verzi o
délkách 7,2 – 11,5 m i ve dvoupodlažní městské verzi. Zvláštností je
jejich modulární stavba s prostorem pro různé pohony, díky níž mají
dieselové autobusy a elektrobusy Optare cca 95 % součástí stejných.

Řídicí a informační systém EV Fleet Analyser od VitiCiti již
úspěšně slouží na amsterodamském letišti Schiphol u parku elektrobusů
BYD. ViriCiti dodala pro tento park cloudový monitorovací systém, který
sleduje provozní údaje jako stav nabití baterií, spotřebu energie a
efektivnost jízdy. Dispečerům v letištním terminálu tento systém
umožňuje do detailu plánovat co nejefektivnější a co nejspolehlivější
nasazení těchto elektrobusů (viz obrázek výše). V praxi to především
znamená, že dispečer má přehled o stavu energie v bateriích a následně
o aktuálním bezpečném dojezdu po plánovaných trasách.
Společnosti Optare systém od ViriCiti umožňuje přípravu
projektu elektrobusů pro zákazníky – autobusové dopravce – a následně
těmto dopravcům dává do rukou výkonný nástroj pro vlastní provozování
těchto vozidel.
V přípravné fázi lze díky informačnímu systému při
známých parametrech budoucí trasy stanovit technické požadavky na
elektrobus a jeho nabíjení, na potřebný počet vozidel pro obsloužení
dané poptávky po přepravě a na celkovou spotřebu energie.
Při vlastním provozu umožňuje tento systém dálkovou
diagnostiku vozidel v reálném čase a následnou optimalizaci údržby.
Průběžné sledování stavu baterií také ovlivňuje chování řidičů a má
vliv na hospodárnost jízdy. Výsledkem je 10% zvýšení dojezdu
elektrobusu a 20% zlepšení hospodárnosti jeho provozu.
Pro výrobce to dále znamená ono důležité „něco navíc“,
které jej odlišuje od konkurence.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Elektrobusy u King
County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby
26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý článek zde
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o
nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“,
založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. Iniciativa je založena na následujících třech pilířích:
Celý článek zde
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý článek zde
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů).
Celý článek zde
Průběžně dobíjené
elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii
27.6.2017
Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich
dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného
dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním
technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes).
To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský
nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za
oceánem v
Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na
severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s
průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku
nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v
únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
Elektrobus Optare pro
Karlstad se 100% bezuhlíkovým provozem
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po
zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech,
dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové
výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve
švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní
energetika jednou z důležitých strategických priorit. Elektrobusy budou
provozovány na linkách MHD č. 11, 12 a 13 v centru města. Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde