|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrobusy u King County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více než 1500 vozidel. Jako testovací vozidlo sloužily tři 12m elektrobusy Proterra Catalyst z roku 2015 s průběžným dobíjením (viz foto). K jejich pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s permanentními magnety. Lithium-titanátové trakční baterie mají celkovou kapacitu 105 kWh. V tomto článku se zaměříme na srovnání s 12m dieselovými autobusy Gillig, poháněnými 205kW motorem Cummins, jichž se zpráva týká především. Zpráva v některých aspektech porovnává elektrobusy i s dalšími pohony používanými u dopravce – diesel hybridními autobusy a trolejbusy. Elektrobusy byly provozovány na 30km okružní lince s jedním místem průběžného nabíjení. Během sledovaného zkušebního provozu od dubna do listopadu 2016 najezdily tyto tři elektrobusy dohromady přes 113 tis. km. Během svého provozu dosahovaly elektrobusy průměrné spotřeby energie 1,4 kWh/km. Tato průměrná spotřeba byla v jednotlivých měsících ovlivněna netrakční spotřebou (zejména topení v zimních měsících). Průměrná disponibilita elektrobusů činila 84,3 %. Dalších 13,4 % připadlo na údržbu a 2,3 % na opravy spojené s elektrickým pohonem. Srovnávací dieselové autobusy měly disponibilitu 87,7 % a 11,9 % připadlo na údržbu. Problémem srovnávaných elektrobusů zůstává stále relativně vysoký počet nahodilých poruch během provozu, byť drobných. Zatímco elektrobus ujel v průměru mezi dvěma poruchami 3,9 tis. km, diesel ujel 23,5 km, tedy šestkrát více. Za třetinou poruch u elektrobusů byly problémy s pohonem, srovnávané dieselové autobusy ve sledovaném období takovéto poruchy nezaznamenaly. Celková energetická efektivnost elektrobusu byla oproti dieselu více než trojnásobná. Vzhledem k tamním poměrům mezi cenou nafty a cenou trakční energie však byly náklady na palivo či energii elektrobusu v přepočtu na km stále téměř o tři čtvrtiny vyšší. V těchto podmínkách pak relativně nejlevnější byl provoz diesel-hybridního autobusu – v přepočtu 83 % dieselového autobusu a 48 % elektrobusu. Vše je jasnější, uvážíme-li, že tamní cena nafty činila v přepočtu cca 9 Kč/litr (tedy oproti českým poměrům méně než třetinová) a cena trakční energie 4,5 Kč/kWh (tedy oproti českým poměrům o cca polovinu vyšší).
Zajímavé je porovnání průměrných nákladů na údržbu – jak plánovanou, tak neplánovanou. Zatímco u elektrobusu činily v přepočtu 2,53 Kč/km, u dieselových autobusů to bylo v přepočtu 6,18 Kč/km, tedy téměř dvou a půl násobek. V obou případech byly největší položkou, odpovědnou za téměř polovinu všech nákladů na údržbu, práce spojené s karoserií a příslušenstvím vozidla, nesouvisející nijak s jeho pohonem. Jednotkové náklady na údržbu pohonu byly u dieselu oproti elektrobusu více než 4,5násobné. Pro úplnost, jednotkové náklady na údržbu diesel-hybridních autobusů se zde pohybovaly mezi diesely a elektrobusy, zatímco náklady na údržbu trolejbusů byly o 20 % vyšší než u dieselů. Co z toho plyne pro české čtenáře? I tyto výsledky potvrzují velmi příznivou ekonomii elektrobusů co do spotřeby energie a nákladů na údržbu. Příznivá spotřeba energie se však nemusí odrazit v nižších nákladech na trakční elektřinu či naftu, pokud jsou jejich jednotkové ceny nastaveny navzájem velmi nepříznivě, tak jako v tomto případě. S tím je třeba přistupovat i k případnému přebírání a interpretaci zkušeností z USA. A konečně, je třeba si uvědomit, že jsou zde srovnávány osvědčené dieselové autobusy z velkosériové výroby s inovativními, malosériově vyráběnými elektrobusy, se všemi důsledky z toho plynoucími. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © NREL Zpráva v plném znění je volně k dispozici zde Přečtěte si také: Zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. Iniciativa je založena na následujících třech pilířích: Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu 18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW). Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii 27.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu 16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900 Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam 2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |