Elektrobusy pomohou
Nottinghamu při zavádění bezemisní zóny
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším rozsahu bateriové
elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové průmyslové město
hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD (viz foto), známých i ze zkušebního
provozu v Ostravě. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů.
Dosavadních 45 elektrobusů BYD najezdilo v Nottinghamu až dosud 1 milión
mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Třináct nových elektrobusů představuje investici 3,2 mil. liber (cca
101 mil. Kč – tedy cca 7,8 mil. Kč/vozidlo, oproti cenovému rozmezí cca
10 až 15 mil. Kč u evropských elektrobusů).
S jejich uvedením do provozu se Nottingham stává prvním britským městem
s plně elektrifikovanou obsluhou záchytných parkovišť P+R. Elektrobusy
zároveň tvoří převažující většinu autobusového parku pro celou městskou
síť Link Bus.
Projekt elektrobusů v Nottinghamu stál město dosud přes 15 mil. liber,
tedy cca 473 mil. Kč. Pro pokrytí těchto nákladů jsou kombinovány různé
zdroje na úrovni ministerstva dopravy a municipality. Součástí je i daň
z parkovacích míst na pracovištích, pokrývající cca třetinu nákladů.
Zavádění elektrobusů napomůže zavedení nízkoemisní zóny (Clean Air
Zone) v městském centru, s níž se počítá do roku 2020. V této zóně se
budou nacházet mj. dvě autobusová nádraží a více než sto autobusových
zastávek.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Nottingham
City Council a BYD Global
Další informace zde a také zde

Přečtěte
si také:
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric. Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a pojme až 48 sedících a 110 stojících
cestujících (v provedení pro Severní Brabantsko se hovoří o kapacitě
125 cestujících). K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem
jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké
dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
2.1.2017 Evropský
projekt ZeEUS, jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. Na úvod zpráva mj. konstatuje, že po celém světě
bylo v
roce 2015
provozováno cca 173 000 elektrických autobusů ve výše uvedeném
vymezení. 170 000 autobusů (98,3 %) z toho je provozováno v
Číně. Celý
článek zde
23.12.2016 Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD. Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý
článek zde
22.12.2016 Indukční
(bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city)
nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci
2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania
Citywide LE4x2. Jde o paralelní hybrid s dieselovým a
elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Celý
článek zde
20.12.2016 Na evropském
trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla
využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla
tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný
podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat
autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o
nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu,
kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB), která na
začátku prosince 2016 představila novou iniciativu Cleaner Transport
Facility (CTF) na podporu ekologické dopravy. Celý
článek zde