|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený elektrický autobus ve Skandinávii22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu, na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania Citywide LE4x2 (viz foto). Jde o paralelní hybrid s dieselovým a elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Součástí elektrovýzbroje je 130kW trakční elektromotor a 56kWh lithium-iontové trakční baterie, umístěné na střeše vozidla. Pohon doplňuje devítilitrový 240kW dieselový motor, který používá bionaftu (a jeho provoz je tedy nikoli bezemisní, ale uhlíkově neutrální). Tento motor může sloužit jako vlastní zdroj pohonu nebo dobíjet baterie. Jako zdroj dobíjení slouží technologie Bombardier PRIMOVE. Nabíjecí výkon je 200 kW. Pro potřebu tohoto zkušebního provozu byly instalovány dvě nabíjecí stanice. Jedna se nachází na konečné zastávce linky 755 u muzea vědy Tom Tits Experiment a je vlastněna a provozována energetickou společností Vattenfall, druhá se nachází v technickém centru společnosti Scania ve Södertälje. Pro jednu jízdu vystačí nabití baterií na konečné stanici, které trvá v průměru 6 – 7 minut. Linka 755 má 4 zastávky, celá trasa je dlouhá 10 km. Linka je provozována pouze ve všední dny. Jízdní řád na lince je ve špičce pro jedno vozidlo velmi těsný – obrat na jedné konečné umožňuje přesně dobití autobusu, na opačném konci má rezervu kolem 2 minut. Partnery celého projektu jsou Scania, provozovatel veřejné dopravy ve Stockholmském regionu SL, energetická společnost Vattenfall, město Södertälje a Královský institut technologie (KTH). Rozpočet celého projektu je cca 38 mil. švédských korun (SEK), tedy cca 106 mil. Kč. Z toho 22 mil. SEK, tedy cca 58 %, investuje Scania a Švédská energetická agentura přispívá grantem 10 mil. SEK (26 %) na podporu výzkumu, který bude rozdělen mezi Královský institut technologie, Scanii a SL. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Scania Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je smog a dopravní zácpy v centru města. Celý článek zde Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. Celý článek zde Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy 4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |