Řím omezí vjezd
turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím.
Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství
autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším
pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika
je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je
smog a dopravní zácpy v centru města.
Řím je dnes rozdělen na dvě zóny, vnější A a vnitřní B,
oddělené železničním okruhem. Vjezd turistického autobusu do zóny A je
zpoplatněn částkou 42 € (cca 1140 Kč) a do zóny B částkou 150 € (cca
4100 Kč).
Město Řím nyní plánuje nárůst těchto poplatků od roku
2018. Za vjezd do zóny A se bude nově platit 50 €, čili poplatek
vzroste o cca 20 %. Poplatky pro vjezd do zóny B se zvýší na 600 – 780
€, čili 4 – 5krát i více, podle emisí vozidla. Elektrických autobusů se
toto zvýšení týkat nebude, naopak budou moci vjet do zóny za poloviční
poplatek.
Kromě toho vznikne nová zóna C, zahrnující historické
centrum města. Podle návrhu nebudou do této zóny smět autobusy vůbec.
Výjimkou budou školní autobusy a vozidla se zdravotně postiženými
osobami.
Součástí navrhované regulace by mělo být i vybudování
velkých záchytných parkovišť ve čtvrtích Tiburtina, Tor di Valle,
Montagnola a Centocelle s cílem povzbudit využívání veřejné dopravy.
Nezbytným doplňkem bude i příslušný dohledový systém pro kontrolu
dodržování těchto pravidel.
Pokud najde tento přístup k regulaci turistické dopravy
v historických centrech měst následovníky, podpoří to vznik, resp.
rozvoj nového trhu elektrobusů – elektrických autobusů pro smluvní
turistickou dopravu ve městech. Elektrobusy prozatím cílí téměř bez
výjimky na veřejnou dopravu v závazku veřejné služby, jak ukázala i
nedávná konference Elektrické
autobusy pro město V. To se však může brzy změnit.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
29.11.2016 Na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti
Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů
Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz
foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR
zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR
karoserii Solaris
Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až
82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“
elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez
automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i
jeho osazení trakčními bateriemi. Celý
článek zde
ParkShuttle: nejstarší
systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde
V Polsku přibude přes
40 elektrobusů Solaris
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. Celý
článek zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
Smart city Oslo:
inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy
4.12.2015 Koncem listopadu 2015
pořádalo Norské velvyslanectví v Praze
pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem
z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší
redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve
smart
city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci
obyvatel.
Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v
různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními
systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“.
Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a
zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde