Třinec dostane deset
elektrobusů Škoda Perun s novou karoserií Solaris
29.11.2016 Na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti
Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů
Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz
foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR
zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů.
Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR
karoserii Solaris
Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až
82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“
elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez
automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i
jeho osazení trakčními bateriemi.
Elektrobus pohání motor Škoda 4ML 3444 KK/4 o výkonu 160
kW situovaný
před zadní nápravou. Jako zásobník energie slouží lithium-polymerové
baterie (Li-Pol) high energy o kapacitě 222 kWh, která umožňuje dojezd
na jedno nabití 150 km. Baterie jsou uloženy ve třech boxech ve vozidle
– dva v zadní části vozu a jeden za kabinou řidiče.
Dobíjení probíhá standardizovaným konektorem COMBO II.
Noční nabíjení s
vyvažováním trvá 6 – 8 hodin. K elektrobusu lze dodat i rychlonabíjecí
stanici Škoda Ultra Fast Charger (UFC), která umožní nabití baterií za
70 minut.
Další podrobnosti k elektrobusům Škoda Perun lze nalézt
v naší studii
„E-mobilita v MHD“.
Hodnota celé zakázky, kterou dodavatel vyhrál v soutěži,
činí 135
milionů korun. Spolufinancována je dotací z Integrovaného operačního
programu, předchůdce současného Integrovaného regionálního operačního
programu.
Elektrobusy nahradí na páteřních linkách v Třinci
dosavadní dieselová
vozidla. Elektrobusy budou obsluhovat během dne linky o délkách 110 až
150 kilometrů. Nabíjení baterií bude probíhat v depu v noci. Každý z
elektrobusů bude mít zpočátku vlastní malé dobíjecí zařízení. V
budoucnosti se projekt rozroste o automatickou dobíjecí infrastrukturu
přímo na vybraných zastávkách, čímž se dojezd a využití vozidel dále
zvýší.
Třinec se hlásí ke konceptu smart city. Doprava se zde
významnou částí podílí na prašnosti a zhoršené kvalitě ovzduší a
náhrada dieselových autobusů elektrobusy by měla významně přispět ke
snížení jejích dopadů na životní prostředí.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
V Polsku přibude přes
40 elektrobusů Solaris
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. Celý
článek zde
Elektrobusy v Yorku: milión
kilometrů za 21 měsíců
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
14.6.2016
Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, do něhož je zapojena i naše
Plzeň, byl na konci května 2016
slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v
Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus
od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry
srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven
240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na
denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením
pomocí zásuvky. Celý
článek zde
19.5.2016
Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart
city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony
pro
prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této
souvislosti bude
provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického
výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz
„trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u
nákladního automobilu. Celý
článek zde
Patrové plug-in
hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením,
které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v
rámci evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském
městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil
dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva
tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna
2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské
lince č. 72. Celý
článek zde
4.12.2015 Koncem listopadu 2015
pořádalo Norské velvyslanectví v Praze
pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem
z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší
redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve
smart
city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci
obyvatel.
Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v
různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními
systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“.
Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a
zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde