V Paříži zahájily
provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus
14.6.2016 Jako další v rámci
evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, do něhož je zapojena i naše
Plzeň, byl na konci května 2016
slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v
Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus
od firmy Bolloré.
BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry
srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven
240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na
denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením
pomocí zásuvky.
Firma Bolloré není v oblasti elektrických autobusů
nováčkem. Kromě
zmíněného standardního elektrobusu dodává také 5,4m elektrické minibusy
o kapacitě 22 míst a průměrné dojezdové vzdálenosti 120 km.
Elektrobusy v Paříži budou nasazeny na lince 341
městského dopravce
RATP, vedené po trase Charles de Gaulle-Etoile – Porte de
Clignancourte. Linka je dlouhá 10 kilometrů a je na ní celkem 26
zastávek a 9 přestupních uzlů. Provoz na lince probíhá od 7:00 do 20:30
hodin. Špičkový interval mezi spoji je 7 minut. Autobusy zde jezdí
průměrnou rychlostí 10,5 km/h a přepraví za den cca 8 800 cestujících.
Přes noc budou elektrobusy dobíjeny ve svých garážích v
Belliardu.
Do konce roku 2016 bude na této lince nasazeno všech 23
elektrobusů
BlueBus.
Demonstrační provoz těchto elektrobusů je součástí
strategie města
Paříže jakožto smart city v oblasti čisté mobility. Podle této
strategie by mělo být do roku 2025 všech 4,5 tisíce městských autobusů
převedeno na „čistý“ pohon. 80 % z nich by mělo být poháněno
elektrickou energií a zbývajících 20 % spalovacími motory na bioplyn.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
ZeEUS/RATP
Další informace zde
Přečtěte
si také:
OppCharge: Volvo a
Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý článek zde
6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde
3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
28.2.2017
Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a
jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále
zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez
estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z
hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení
typu Bombardier PRIMOVE,
provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech.
V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park
elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl
miliónu kilometrů.
Celý článek zde
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i Plzeň, má oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových
elektrických hybridních
autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71
cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v
rutinním
provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších
zemích a městech.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde