|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské lince č. 72. Technické podrobnosti dopravce blíže nespecifikuje. Z kontextu a z fotodokumentace je nicméně zřejmé, že stejně jako v Londýně půjde o diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H E400. Je to 10,2m patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195 kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh lithium-iontové baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu jet až 80 % v plně elektrickém módu. Pro průběžné dobíjení systémem indukčního nabíjení je zřejmě použita rovněž technologie IPT® od Conductix-Wampfler (viz studie „E-mobilita v MHD“). Linka č. 72, na níž jsou tyto autobusy nasazeny, spojuje centrum města s areálem University of the West England v bristolském předměstí Frenchay. V univerzitním areálu je umístěna stanice pro indukční dobíjení autobusu. Zajímavostí tohoto provozu je, podobně jako v Londýně, využití technologie Geo-Fencing pro přepínání mezi plně elektrickým a diesel-hybridním pohonem. Technologie Geo-Fencing využívá poziční systém GPS tak, že umožní dopravci definovat geografické zóny na mapě (tzn. rozdělit sledované území „virtuálními ploty“ – anglicky „fence“) a potom přidělit těmto zónám určitá pravidla. V rámci těchto pravidel probíhá správa na základě výjimek – jsou-li stanovená pravidla porušena nebo změní-li vozidlo zónu, je provedena stanovená akce. V dopravě se takovéto systémy nejčastěji používají k monitorování pohybu nákladních vozidel dopravcem. V případě plug-in hybridních autobusů systém Geo-Fencing umožňuje rozdělit oblast, kde se tyto autobusy pohybují, na vnitřní město, kde je využíván plně elektrický pohon, oblast na výjezdu z města, kde lze přepnout na diesel-hybridní pohon, a zalidněnou oblast na předměstí kolem univerzity, kde je opět využíván plně elektrický pohon. V rámci demonstračního provozu je mj. sledována účinnost a ekologické přínosy tohoto systému. Partnery tohoto demonstračního projektu jsou dopravní společnost First West of England, britské ministerstvo dopravy (Department for Transport), Bristolský magistrát a již zmíněná University of the West of England. Tento provoz je součástí městské strategie jakožto smart city stát se jedním z nejzdravějších měst na světě. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © FirstGroup Přečtěte si také: OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů 21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci. Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Indukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. Celý článek zdeProjekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu24.2.2017 Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i Plzeň, má oficiálně skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in hybridních) autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových elektrických hybridních autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71 cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v rutinním provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších zemích a městech. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |