Patrové plug-in
hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením,
které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v
rámci evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském
městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil
dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva
tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna
2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské
lince č. 72.
Technické podrobnosti dopravce blíže nespecifikuje. Z
kontextu a z
fotodokumentace je nicméně zřejmé, že stejně jako v Londýně půjde o
diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H E400. Je to 10,2m
patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu
slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW
elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195
kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn
čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o výkonu 138 kW a objemu
válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh lithium-iontové
baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu jet až 80 % v
plně elektrickém módu. Pro průběžné dobíjení systémem indukčního
nabíjení je zřejmě použita rovněž technologie IPT® od
Conductix-Wampfler (viz studie „E-mobilita v MHD“).
Linka č. 72, na níž jsou tyto autobusy nasazeny, spojuje
centrum města
s areálem University of the West England v bristolském předměstí
Frenchay. V univerzitním areálu je umístěna stanice pro indukční
dobíjení autobusu.
Zajímavostí tohoto provozu je, podobně jako v Londýně,
využití
technologie Geo-Fencing pro přepínání mezi plně elektrickým a
diesel-hybridním pohonem.
Technologie Geo-Fencing využívá poziční systém GPS tak,
že umožní
dopravci definovat geografické zóny na mapě (tzn. rozdělit sledované
území „virtuálními ploty“ – anglicky „fence“) a potom přidělit těmto
zónám určitá pravidla. V rámci těchto pravidel probíhá správa na
základě výjimek – jsou-li stanovená pravidla porušena nebo změní-li
vozidlo zónu, je provedena stanovená akce.
V dopravě se takovéto systémy nejčastěji používají k
monitorování
pohybu nákladních vozidel dopravcem. V případě plug-in hybridních
autobusů systém Geo-Fencing umožňuje rozdělit oblast, kde se tyto
autobusy pohybují, na vnitřní město, kde je využíván plně elektrický
pohon, oblast na výjezdu z města, kde lze přepnout na diesel-hybridní
pohon, a zalidněnou oblast na předměstí kolem univerzity, kde je opět
využíván plně elektrický pohon. V rámci demonstračního provozu je mj.
sledována účinnost a ekologické přínosy tohoto systému.
Partnery tohoto demonstračního projektu jsou dopravní
společnost First
West of England, britské ministerstvo dopravy (Department for
Transport), Bristolský magistrát a již zmíněná University of the West
of England. Tento provoz je součástí městské strategie jakožto smart
city stát se jedním z nejzdravějších měst na světě.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
FirstGroup
Další informace zde
Přečtěte
si také:
OppCharge: Volvo a
Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý článek zde
6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde
3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
28.2.2017
Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a
jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále
zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez
estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z
hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení
typu Bombardier PRIMOVE,
provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech.
V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park
elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl
miliónu kilometrů.
Celý článek zde
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i Plzeň, má oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových
elektrických hybridních
autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71
cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v
rutinním
provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších
zemích a městech.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde