|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
ZeEUS eBus Report: populární statistika elektrobusů v Evropě (i jinde)
Na úvod zpráva mj. konstatuje, že po celém světě bylo v roce 2015 provozováno cca 173 000 elektrických autobusů ve výše uvedeném vymezení. 170 000 autobusů (98,3 %) z toho je provozováno v Číně. Počet a složení evropských elektrických autobusů (ve výše uvedeném vymezení) ukazuje graf níže. Z evropských zemí má největší podíl Velká Británie s 18 % evropského parku elektrických autobusů, následovaná Nizozemím, Švýcarskem, Polskem a Německem, každé po cca 10 % evropského parku. Zpráva dále zmiňuje, že zúčastněné státy zavedly, nebo se chystají zavést, právní rámec pro podporu vozidel se sníženým dopadem na životní prostředí a sníženou spotřebou energie. Zpráva rovněž popisuje pět výzev pro rozvoj elektrických autobusů ve městech, které definovali účastníci projektu ZeEUS, jež je nutno zvládnout:
• důležitost definovat vhodná technologická řešení pro specifické místní provozní podmínky, • nutnost revidovat současné zadávací a smluvní rámce, • nutnost standardizovat nabíjecí rozhraní pro zajištění interoperability elektrických autobusů při vozových parcích složených z autobusů více různých značek používajících nabíjecí infrastrukturu více různých značek, • potřeba rozvinout důvěru a spolupráci s odvětvím výroby a distribuce elektrické energie i s vlastníky přenosových a regulačními orgány v elektroenergetice. Zpráva přitom klade důraz zejména na potřebu individuálních řešení pro elektrické autobusy v závislosti na místních podmínkách. Zpráva dále uvádí stručný přehled provozování elektrických ausobusů ve více než 60 „jádrových“ nebo „sledovaných“ městech (viz mapka výše vpravo). Za Českou republiku je zde uvedena Plzeň jako jádrové město (viz foto vpravo dole) a Praha jako sledované město (viz foto nahoře vlevo). Z toho je patrno, že nejde o zcela vyčerpávající přehled všech evropských měst provozujících elektrobusy, nýbrž pouze těch, která o sobě dala vědět provozovatelům projektu ZeEUS. Následuje základní technický popis elektrických autobusů různých začek od výše zmíněných 27 výrobců, známých, jako třeba Solaris, Volvo, VDL nebo Van Hool, i méně známých. Pro zajímavost, Škoda je uvedena jako samostatný dodavatel elektrobusů vedle značky Solaris, zatímco Siemens (který je stejně jako Škoda Electric výrobcem pohonů a elektrovýzbroje) zde jako samostatný dodavatel nefiguruje. Z toho lze i vyvodit obchodní politiku jenotlivých dodavatelů na trhu elektrických autobusů. Přes svoji nespornou obsažnost zpráva budí tak trochu rozpaky nad tím, co by zde zasvěcený čtenář nejspíš hledal, ale nenachází.
Zpráva se také jen velmi málo zabývá principiálně různými technologiemi pro průběžné dobíjení elektrických autobusů, jejich příležitostmi a úskalími. Konzole vztyčovaná na střeše vozidla je zde prostě „pantograf“ a není dále rozlišováno, zda jde o uzemněné (čtyřpólové) nebo neuzemněné (dvoupólové) nabíjení, se všemi technickými, obchodními a legislativními dopady. Zpráva zcela správně a logicky poukazuje na nutnost standardizace dobíjení elektrobusů, ale nezmiňuje již probíhající standardizační proces na úrovni CEC/CENELEC. Podobně zpráva obecně zmiňuje nutnost revidovat současné zadávací a smluvní rámce (viz výše), ale již nezachází do podrobností, pokud jde o různé obchodní modely a způsoby financování. U popisu demonstračních provozů bude čtenář žádostivý praktických zkušeností, zhýčkaný například průběžnými zprávami z výše zmíněného evropského projektu CHIC nebo z amerických projektů elektrických autobusů sledovaných NREL a FTA, marně hledat provozní ukazatele, například ohledně spolehlivosti vozidel a jejich nabíjecí infrastruktury, spotřeby energie, provozních a investičních nákladů apod. Shrnuto: „ZeEUS eBus Report“ představuje bezesporu obsažný úvodní přehled pro lidi, kteří o bateriových elektrických autobusech dosud neslyšeli nebo se jimi nezabývali, a zároveň zevrubnou populární statistiku se spoustou fotografií a zajímavostí pro ty, kteří se o elektrické autobusy zajímají z čirého fandovství. Pro vážně míněnou praktickou implementaci projektů elektrických autobusů v městské dopravě zde nicméně čtenář bude, i přes obsažnost zprávy, některé důležité informace postrádat. Věřme, že se těchto informací ještě dočkáme – do závěru projektu ZeUS zbývají čtyři měsíce. Jakub Slavík Mapa a graf © ZeEUS Foto © redakce Smartcityvpraxi.cz Zpráva je volně ke stažení zde
Závěrečná zpráva projektu CHIC: palivočlánkové autobusy směřují ke komercializaci
Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený elektrický autobus ve Skandinávii
Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |