Obchodní řetězec Lidl
v ČR instaluje rychlonabíjecí stanice ABB
9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou
být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi
praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s
elektromobilem Nissan Leaf) lze
konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center
jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní
zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována
veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích
stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První
stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny
nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017
společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících
nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca
půlhodinu.
Řetězec Lidl i v tomto případě vsadil na osvědčené nabíjecí stanice
typu Terra 53 CJG od ABB. Tyto nabíjecí stanice se instalují v
prodejnách Lidl po celé Evropě: více než 100 nabíjecích stanic je
zprovozněno ve Švédsku, Německu, Nizozemí, Belgii, Velké Británii, na
Slovensku, v Polsku, ve Francii, Švýcarsku, Španělsku a Maďarsku.
Nabíjecí stanice ABB splňuje tři mezinárodní normy pro nabíjení – normu
pro nabíjení stejnosměrným proudem CHAdeMo, která je rychlonabíjecí
normou pro vozidla Kia Soul EV, Citroën, Mitsubishi EV, Peugeot a
Nissan, normu Combined Charging Solution (CCS), která je rychlonabíjecí
normou pro vozidla Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat
Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, Volvo, a nyní také nový
vůz Model 3 Tesla, a normu pro nabíjení střídavým proudem (Type 2
Standard). Tyto stanice jsou proto vhodné pro všechny typy
elektromobilů dostupné na trhu. ABB je přední společnost v oblasti této
technologie a dodává až 65 procent rychlonabíjecích stanic v Evropě.
Společnost dosud celosvětově prodala více než 5000 nabíjecích stanic na
stejnosměrný proud.
Důležitou součástí partnerství ABB se společností Lidl je aplikace
„Drive Care“ a „Charger Care” představující balíčky systémů komunikace
a řízení nabíjecích stanic. Tyto aplikace dávají společnosti Lidl
možnost neustále monitorovat parametry svých nabíjecích stanic, včetně
spotřeby energie pro každou z nich či výpočtu statistiky za určité
období.
Nabíjecí stanice ABB jsou standardně připojeny k platformě fungující na
principu cloudu. Ta umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a
provádět vzdálenou diagnostiku. Lze tak rovněž plánovat řádnou údržbu
za účelem eliminace potenciálních poruch a co nejrychlejší zavedení
plánovaných opatření. To významně urychluje celý proces údržby a
servisu. V kombinaci s integrovanou aplikací prediktivní
údržby na platformě Microsoft Azure dovede systém zareagovat dříve, než
se případná závada projeví na kvalitě služby.
Všechny procesy shromažďování a zpracovávání dat ze stanic jsou
součástí ABB Ability™, která zahrnuje více než 180 digitálních řešení a
služeb umožňujících monitorování a řízení nabíjecí sítě na bázi
stejnosměrného proudu. Díky odborným znalostem a možnosti připojení k
internetu a rovněž díky nejnovějším digitálním technologiím může toto
řešení významně zlepšit provozní efektivitu a produktivitu zákazníků
společnosti ABB v řadě oblastí.
Řetězec Lidl počítá s instalací dalších nabíjecích stanic i u dalších
prodejen.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů ABB a Lidl
Foto © ABB a Lidl
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
Projekt GATEway: nejen
cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče
27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
Celý článek zde
Automatické elektrické
minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
Elektrobusy na linkách
BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý článek zde
Oslo a Stockholm:
veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou
logistiku
4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Celý článek zde
Car sharing v Aarhusu:
sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
Transdev a Delphi
Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
European Copper
Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily
6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší
pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především
paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku
elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a
realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský
institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu
podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku
a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil
jednoduchou srovnávací kalkulačku Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde