Oslo a Stockholm:
veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou
logistiku
4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Každé z obou měst má trochu odlišný obchodní model při budování sítě
rychlonabíjecích stanic.
Ve Stockholmu dává město energetické společnosti povolení k instalaci a
provozování rychlonabíjecích stanic na veřejných prostorách. Tato
povolení byla zpočátku vydávána za poplatek, poté se město rozhodlo
udělovat je energetickým společnostem bezplatně. Město odhaduje, že aby
byl provoz rychlonabíjecí stanice ziskový, musí být využita z 90 – 95 %.
Do začátku roku 2015 bylo ve Stockholmu uživatelům poskytováno rychlé
nabíjení bezplatně. Poté bylo zpoplatněno. V současné době se poplatky
za rychlé nabíjení pohybují v přepočtu 5,30 – 6,60 Kč/minutu nabíjení.
V Oslo je obchodní model založený na společném podniku mezi městem a
soukromými firmami. Související výdaje i budoucí příjmy jsou rovným
dílem rozděleny mezi oběma stranami. Město předpokládá, že dlouhodobě
bude investice do rychlonabíjecích stanic pro všechny zúčastněné
profitabilní.
Nabíjení u veřejných rychlonabíjecích stanic je v Oslo zpoplatněné.
Sazby se pohybují v rozmezí v přepočtu 2,60 Kč/minutu za středně rychlé
nabíjení a 6,60 Kč/minutu pro rychlé nabíjení. Elektrická taxi a
elektrická užitková vozidla mají z těchto cen slevu.
Ačkoli zpoplatnění rychlonabíjení ve Stockholmu vedlo k jistému poklesu
zájmu o tuto službu, ceny jsou stále považovány za přiměřené.
Zkušenosti Stockholmu ukazují, že většina uživatelů rychlonabíjecích
stanic jsou řidiči užitkových elektromobilů. Plyne z toho, že instalace
těchto stanic jednoznačně napomáhá rozvoji bezemisní městské logistiky
tím, že snižuje „úzkost z posledního kilometru“.
V Oslo mají provozovatelé elektrických užitkových vozidel možnost si
předem zarezervovat čas nabíjení u dané stanice, což snižuje nejistotu
a čekací doby, a přispívá tak k provozní ekonomice těchto vozidel.
Kapacita některých rychlonabíjecích stanic je ve špičkových časech
využívána téměř naplno.
Svým případným následovníkům doporučují obě města věnovat velkou péči
vývěru lokality pro umístění rychlonabíjecích stanic v přípravné fázi
projektu. Pro podporu bezemisní městské logistiky dále doporučují
umožnit provozovatelům elektrických užitkových vozidel rezervaci
nabíjecího času. Pro instalaci a provoz rychlonabíjecích stanic je
obecně velmi doporučována spolupráce municipalit se soukromým sektorem.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © FREVUE
Další informace zde
Přečtěte
si také:
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
Moravskoslezský region
se zajímá o koncept smart city
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po celé ČR. Svědčí o
tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a praktické
využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro regionální
rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i soukromého
sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze Slovenska.
Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
European Copper
Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily
6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší
pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především
paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku
elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a
realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský
institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu
podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku
a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil
jednoduchou srovnávací kalkulačku Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm.
V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý
článek zde
24.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21.
dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní
dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je
jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její
rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.
Celý
článek zde
Nizozemská pošta
používá užitkové elektromobily ze Slovenska
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové
vozy, jako například Německá pošta, se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
Celý
článek zde
3.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
31.3.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. V rámci projektu je nebo bylo
nasazeno více než 80
elektrických nákladních vozidel. Většinu z nich (cca 65 %) tvoří
vozidla o užitečné hmotnosti v rozmezí 3,5 – 7,5 t, následovaná velkými
vozidly (nad 12 t) a malými vozidly (pod 3,5 t).
Celý článek zde
24.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21.
března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj a
Sdružení dopravních podniků ČR. Konference byla, stejně jako
její první běh před rokem,
zaměřena
především na ty, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení
od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních
projektů, jimiž je koncept
smart city v daném městě
realizován. Tomu odpovídala i struktura cca 190 účastníků konference.
Většina z nich pocházela z municipalit a městských organizací,
zastoupen byl i průmysl, rozvojové agentury a další zájemci o téma
smart city z praktického pohledu.
Celý
článek zde
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu
elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Celý článek zde
„Reverzní logistika“
ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní
dopravě
10.3.2017 Stockholm
je jedním z evropských smart cities zapojených
do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
Celý článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde