|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku, z níž si může její uživatel udělat představu o celkových nákladech osobního elektromobilu (TCO – total cost of operation) po stanovenou dobu v porovnání se srovnatelným automobilem na spalovací motor, ať již klasickým nebo poháněným stlačeným zemním plynem (CNG). Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá. V prvním a druhém kroku si uživatel vybere srovnávaná vozidla z vybrané kategorie městské auto, střední auto a prémiové auto. Sortiment k výběru je široký. Kupříkladu ve střední třídě lze vybrat z elektromobilů značek Nissan, Kia, VW, Ford, BMW, Opel, Hyundai, Tesla nebo zvolit existující hybridy či plug-in hybridy. V dalším kroku si uživatel na posuvné liště zvolí průměrný roční kilometrický proběh vozidla a délku srovnávacího období. Výsledkem je první orientační graf nákladů a jejich struktury rozeznávající odpisy, náklady na palivo či energii, náklady na údržbu, pojištění a daně. Pomocí dalších ovládacích prvků pak může doladit cenu v Eurech za litr paliva (resp. kilogram plynu) či kilowatthodinu elektřiny. Dále lze do kalkulace zahrnout státní podporu, která je předdefinovaná pro Skandinávii, západní Evropu a jižní Evropu a zahrnuje daně nebo dotace. Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá a názorná i pro člověka málo znalého angličtiny. Škoda snad jen, že zakalkulování státní podpory není více individuální, tak aby si i český uživatel mohl zapracovat konkrétní hodnoty z našeho prostředí. Přesto lze tuto kalkulačku považovat za užitečného pomocníka pro první orientaci v problému, byť pochopitelně nenahradí seriózní propočty s individuálními vstupními parametry. Kalkulačka nákladů je k dispozici zde redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. COUP – elektroskútrový sharing v Berlíně v Paříži24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy Robert Bosch GmbH. Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu 26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter, kterou v roce 2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro svoji potřebu. Celý článek zde Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel24.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční. Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě. Nizozemská pošta používá užitkové elektromobily ze Slovenska 18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta, se od března 2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway): Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200 Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. Projekt FREVUE: březnový webinář prezentoval zajímavé provozní ukazatele elektrifikované městské logistiky31.3.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. V rámci projektu je nebo bylo
nasazeno více než 80
elektrických nákladních vozidel. Většinu z nich (cca 65 %) tvoří
vozidla o užitečné hmotnosti v rozmezí 3,5 – 7,5 t, následovaná velkými
vozidly (nad 12 t) a malými vozidly (pod 3,5 t). |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |