European Copper
Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily
6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší
pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především
paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku
elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a
realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský
institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu
podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku
a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil
jednoduchou srovnávací kalkulačku, z níž si může její uživatel udělat
představu o celkových nákladech osobního elektromobilu (TCO – total
cost of operation) po stanovenou dobu v porovnání se srovnatelným
automobilem na spalovací motor, ať již klasickým nebo poháněným
stlačeným zemním plynem (CNG).
Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá.
V prvním a druhém kroku si uživatel vybere srovnávaná vozidla z vybrané
kategorie městské auto, střední auto a prémiové auto. Sortiment k
výběru je široký. Kupříkladu ve střední třídě lze vybrat z
elektromobilů značek Nissan, Kia, VW, Ford, BMW, Opel, Hyundai, Tesla
nebo zvolit existující hybridy či plug-in hybridy.
V dalším kroku si uživatel na posuvné liště zvolí průměrný roční
kilometrický proběh vozidla a délku srovnávacího období.
Výsledkem je první orientační graf nákladů a jejich struktury
rozeznávající odpisy, náklady na palivo či energii, náklady na údržbu,
pojištění a daně. Pomocí dalších ovládacích prvků pak může doladit cenu
v Eurech za litr paliva (resp. kilogram plynu) či kilowatthodinu
elektřiny.
Dále lze do kalkulace zahrnout státní podporu, která je předdefinovaná
pro Skandinávii, západní Evropu a jižní Evropu a zahrnuje daně nebo
dotace.
Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá a názorná i pro člověka málo
znalého angličtiny. Škoda snad jen, že zakalkulování státní podpory
není více individuální, tak aby si i český uživatel mohl zapracovat
konkrétní hodnoty z našeho prostředí.
Přesto lze tuto kalkulačku považovat za užitečného pomocníka pro první
orientaci v problému, byť pochopitelně nenahradí seriózní propočty s
individuálními vstupními parametry.
Kalkulačka nákladů je k dispozici zde
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto
© Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte
si také:
Cyklus odborných konferencí
„Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a
„Elektrické autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
24.5.2017 Systém
sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména
mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň
představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl.
Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po
úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí
provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské
start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je
COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH.
Celý článek zde
Město Gelsenkirchen
elektrifikuje svoz městského odpadu
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm.
V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý
článek zde
24.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21.
dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní
dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je
jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její
rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.
Celý
článek zde
19.4.2017 Londýn
je jedním z evropských smart cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě.
Celý
článek zde
Nizozemská pošta
používá užitkové elektromobily ze Slovenska
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové
vozy, jako například Německá pošta, se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
Celý
článek zde
3.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
31.3.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. V rámci projektu je nebo bylo
nasazeno více než 80
elektrických nákladních vozidel. Většinu z nich (cca 65 %) tvoří
vozidla o užitečné hmotnosti v rozmezí 3,5 – 7,5 t, následovaná velkými
vozidly (nad 12 t) a malými vozidly (pod 3,5 t).
Celý článek zde