COUP – elektroskútrový
sharing v Berlíně v Paříži
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména
mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň
představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl.
Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po
úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí
provoz v létě 2017.
Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH.

V Berlíně je od března 2017 k dispozici tisíc těchto elektroskútrů.
Jedna třicetiminutová jízda stojí 3 €, každých dalších 10 minut 1 €.
Placení probíhá jednou za měsíc na základě vyúčtování. Elektroskútr
může používat každý, kdo je starší jedenadvaceti let a má platný
řidičský průkaz skupiny B nebo mezinárodní řidičský průkaz. Ochranná
přílba se nachází ve schránce skútru a klíček není třeba. Stačí
rezervační smartphonová aplikace.

Elektroskútry Gogoro pro sharingový systém mohou jet rychlostí až 45
km/h, výrobce udává maximální rychlost 95 km/h. O nabíjení baterií se
stará operátor. Součástí výbavy je náhradní baterie, kterou tvoří
kompaktní 1,3kW jednotka o hmotnosti 9 kg.
Podobným způsobem bude fungovat systém COUP i v Paříži, kde bude od
léta 2017 k dispozici šest set jeho elektroskútrů. Cena za zapůjčení
zde začíná na 4 € za třicetiminutovou jízdu a 1 € za každých dalších 10
minut. Ostatní podmínky jsou stejné jako v Berlíně. Podobně jako v
Berlíně je po použití třeba skútr zaparkovat v určených městských
zónách, kde je systém COUP provozován.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Robert
Bosch GmbH
Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte
si také:
Smart city Londýn dává
k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku
19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě.
Celý článek zde
Seminář Čistá mobilita
v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení
3.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
ParkShuttle: nejstarší
systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde
Projekt MAVEN: pomůže
automatizace silničních vozidel v chytrých městech?
7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie (nabízí je
například firma Bosch), ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice, s jednoznačně
určenými a vzájemně se nepřekrývajícími jízdními pruhy. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. Odpověď na tuto výzvu by měl do
tří let přinést evropský projekt MAVEN (Managing Automated Vehicles
Enhances Network – doslova „řízení automatických vozidel zdokonaluje
síť“), který byl zahájen v září 2016 v Bruselu. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde