Projekt GATEway: nejen
cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče
27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.

Partnerem projektu GATEway v rámci tohoto zkušebního provozu je Ocado
Technology, dceřiná společnost největšího světového řetězce online
supermarketů Ocado.
Pro rozvoz zboží slouží autonomní užitkový elektromobil CargoPod,
vyvinutý v rámci projektu GATEway technologickou společností Oxbotica.
Uveze až 128 kg zboží maximální rychlostí 40 km/h, která však byla
během zkušebního provozu záměrně omezena na pouhých 8 km/h.
V rámci zkušebního provozu rozvážejí tato vozidla ovoce a zeleninu více
než stovce zákazníků v rezidenční části Greenwiche Berkeley Homes na
Royal Arsenal Riverside.
Vozidla používaná v rámci projektu GATEway mají v paměti 3D mapu
prostředí, v němž se pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny vozidly s
řidičem, která snímají okolí a sbírají data ze stejného senzorového
vybavení, jako mají automatická vozidla. V takto zmapovaném prostředí
se pak vozidlo pomocí senzorů naviguje po vytčené trase. K vozidlovým
technologiím tedy patří především palubní kamerové a laserové senzory
sloužící pro vlastní lokalizaci na mapě, pro vnímání a sledování
dynamických překážek a pro plánování bezpečné trasy k cíli. Při své
navigaci není vozidlo závislé na určení polohy podle GPS. Celá navigace
probíhá pomocí software zvaného Selenium od výše zmíněné firmy Oxbotica.
Výzkumný projekt GATEway, jehož je tento provoz součástí, probíhá v
Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE zde znamená „Greenwich
Automated Transport Environment“) a je řízen organizací Transport
Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8
milionů liber není pouze testování příslušných technologií pro vozidla
a infrastrukturu. Kromě jiného tento projekt sleduje, jak se veřejnost,
média a průmyslová sféra učí akceptovat autonomní vozidla na veřejných
komunikacích a důvěřovat jim.
Zkušební provoz autonomního nákladního elektromobilu CargoPod je
zaměřený jednak na možnosti komerčního využívání tohoto typu
inovativních technologií v městské logistice, a jednak na jejich
přijetí obyvateli v obytných čtvrtích. Společnost Ocado Technology bude
v jeho rámci zkoumat praktické otázky možného nasazení vozidel bez
řidiče pro rychlou dodávku ovoce a zeleniny objednané online na
„poslední míli“ od nejbližšího „kamenného“ obchodu k
zákazníkovi.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © GATEway
Project
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
Město Gelsenkirchen
elektrifikuje svoz městského odpadu
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm.
V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý
článek zde
24.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21.
dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní
dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je
jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její
rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.
Celý
článek zde
Nizozemská pošta
používá užitkové elektromobily ze Slovenska
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové
vozy, jako například Německá pošta, se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
Celý
článek zde
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu
elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Celý článek zde
10.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
Celý článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Město Stavanger:
chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel.
Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde
30.10.2015 Rakouský Graz
(neboli
Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým
největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň
se hlásí ke konceptu smart city.
Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem
Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015
iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení
provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou
společností GreenWay Operator. Celý článek zde
Projekt FREVUE: TNT
rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily
16.7.2015 V rámci
evropského projektu FREVUE nasadila koncem června
2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v
Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů
eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato
vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24
tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. Celý
článek zde