Londýnské vozy taxi
sníží emise díky městským dotacím
11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů.
Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování
taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem.
Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat
o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z
provozu, pokud je starší než 10 let. Toto „šrotovné“ se
pohybuje od 1 200 liber (cca 36 000 Kč) za vůz starší než 14 let (podle
předpisu zároveň londýnské taxi nesmí být starší než 15 let) po 5 000
liber (cca 150 000 Kč) za vůz o stáří 10 – 11 let.
Na nákup nového bezemisního vozidla kromě toho může
provozovatel taxi dostat dotaci až 7 500 liber (cca 225 000 Kč).
Tradiční „black caby“ s elektrickým pohonem nabídne
provozovatelům od srpna 2017 London Electric Vehicle Company, výrobce
těchto tradičních vozidel. Podle místních automobilových médií (výrobce
sám parametry neudává) jde o plug-in hybridní vozidlo kombinující 1,3l
tříválcový benzínový motor Volvo a elektrický pohon a nabízející plně
bezemisní dojezd 112 km a celkový dojezd na naplnění nádrže 640 km.
Průměrný denní proběh londýnských taxíků přitom činí kolem 200 km.
Cílem tohoto tříletého programu je snížit do roku 2020
emise z vozů taxi o 45 %. Program je součástí dlouhodobé strategie
města, která chce v roce 2025 zavést v centru bezemisní zónu a do roku
2050 udělat z Londýna bezuhlíkové město.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
Projekt GATEway: nejen
cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče
27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
Celý článek zde
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
Město
Gelsenkirchen
elektrifikuje svoz městského odpadu
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm.
V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý
článek zde
24.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21.
dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní
dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je
jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její
rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.
Celý
článek zde
Nizozemská pošta
používá užitkové elektromobily ze Slovenska
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové
vozy, jako například Německá pošta, se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
Celý
článek zde
31.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel
FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. V rámci projektu je nebo bylo nasazeno více než 80
elektrických nákladních vozidel. Většinu z nich (cca 65 %) tvoří
vozidla o užitečné hmotnosti v rozmezí 3,5 – 7,5 t, následovaná velkými
vozidly (nad 12 t) a malými vozidly (pod 3,5 t).
Celý článek zde
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu
elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Celý článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
30.10.2015 Rakouský Graz
(neboli
Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým
největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň
se hlásí ke konceptu smart city.
Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem
Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015
iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení
provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou
společností GreenWay Operator. Celý článek zde