|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee6.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy, který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. Hlavním zdrojem elektřiny pro pohon lodi je 100kW trakční baterie. Palivočlánkový zdroj slouží jako prodlužovač vzdálenosti, umožňující lodi celodenní provoz na jedno nabití a naplnění nádrže metanolem. Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv. reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je směs metanolu a vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do výparníku. Zde vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v reformátoru při styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje plyn bohatý na vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v palivovém článku s PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro své fungování teplo, které dodává jednak sám palivový článek a jednak spalování přebytečného vodíkového plynu v hořáku. Elektrolytem je vysokoteplotní polymerová membrána. Elektrická účinnost celého systému činí 40–50 %. Loď MS innogy (viz foto nahoře) má metanolový palivočlánkový zdroj o výkonu 35 kW, složený ze sedmi 5kW modulů (viz foto níže). Jako zásobník metanolu slouží 330l nádrž.
Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí, které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces uhlíkově neutrální. Projekt je součástí environmentální strategie města Essenu, kdysi jednoho z nejdůležitějších center těžby uhlí a výroby oceli v Německu, které bylo pro rok 2017 jmenováno „zeleným hlavním městem Evropy“. Zároveň je to jeden z projektů „zelené“ energie u německé energetické společnosti Innogy, která město Essen zásobuje elektřinou. Nehlučné a bezemisní elektrické vyhlídkové lodě nicméně nejsou v Evropě zcela výjimečné. Jejich park (ovšem s čistě bateriovými zdroji elektřiny) provozuje jako součást své strategie také například Brno, a to již od roku 1946. Důvod nasazení elektrického pohonu byl v té době ovšem prozaičtější, než péče o životní prostředí: poválečný nedostatek pohonných hmot. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © SerEnergy A/S
Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017
Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík
Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |