Projekt ZeEUS:
elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz
27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017.
Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Pro průběžné dobíjení byl v Münsteru nejprve používán systém
robotického ramene, které se automaticky vysouvá z nabíjecí stanice,
umístěné ve střeše čekárny pro cestující na konečné zastávce, a zasune
se z boku do kontejneru na střeše vozidla (viz foto vpravo). Tato
technologie byla individuálně vyvinuta ústavem IFAS (Institute for
Fluid Power Drives and Controls). V září 2016 byl tento systém nahrazen
sériovým řešením se čtyřpólovou pantografovou konzolí typu Schunk (viz
foto níže). Nabíjecí stanice tohoto typu je instalována na konečné stanici
a průběžné dobíjení výkonem až 500 kW trvá cca 5 minut.
![](zajimave_projekty/144-Schunk.jpg)
Dobíjení Schunk
Elektrobusy se kromě toho nabíjejí přes noc pomalým dobíjením ze
zásuvky po dobu cca 3 hodin.
Pět těchto elektrobusů provozovaných městským dopravcem Stadtwerke
Münster bylo v rámci demonstračního provozu nasazeno na lince 14 dlouhé
11 km a obsluhující centrum města a příměstskou oblast s převážně
plochým terénem. Elektrobusy byly v provozu v průměru 16 hodin denně a
za tuto dobu najezdily zhruba 150 km průměrnou cestovní rychlostí 14
km/h. Každý den tyto elektrobusy přepravily cca 5 tisíc cestujících.
![](zajimave_projekty/144-VDLCitea.jpg)
Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric
Jako hlavní zkušenosti z tohoto demonstračního provozu uvádí dopravce
následující poznatky:
• Elektrobusy jsou pozitivně přijímány ze
strany cestujících, řidičů i obyvatel města.
• Zásadním prvkem pro spolehlivost
provozu elektrobusů je nabíjecí infrastruktura.
• Většina zaznamenaných technických
problémů byla důsledkem chyb při provozování elektrobusů nebo běžných
závad na vozidle, spíše než závad na elektrickém pohonu.
• Důvěru řidičů v elektrické autobusy
během provozu v reálných podmínkách posílí podpora zkušeného
instruktora.
• Integrace elektrobusů do parku
dieselových autobusů vyžaduje čas.
Výměna individuální technologie u průběžného dobíjení za sériovou kromě
toho ukazuje i na další poznatek, který vychází najevo u řady provozů
elektrobusů (včetně například naší Plzně):
Spolehlivosti provozu přispívá co největší využívání odzkoušených
sériových řešení, spíše než hledání „vlastní cesty“.
Vyhodnocením demonstračního provozu v rámci projektu ZeEUS elektrobusy
v Münsteru rozhodně nekončí. Stadtwerke Münster připravuje od roku 2018
provoz dvou palivočlánkových autobusů s dojezdem na jedno naplnění
nádrže přes 400 km. Stávající park bateriových elektrobusů se kromě
toho rozšíří o pět dalších elektrobusů VDL s kapacitou trakčních
baterií zvýšenou na 180 kWh kvůli větší flexibilitě provozního
nasazení, které budou využívat současnou infrastrukturu pro průběžné
dobíjení. K pohonu bude u těchto elektrobusů využíván centrální motor
Siemens, což sníží udržovací náklady.
Závěrem lze dodat, že přes nesporně užitečné poznatky z projektu ZeEUS
dnes už v řadě případů trh předbíhá zkušební provozy. Jak patrno ze
závěrů konference Elektrické autobusy pro město VI, v celém světě je dnes
provozováno téměř 350 tisíc elektrických autobusů, z toho v Evropě cca
1300. Evropský trh elektrických autobusů přitom prožívá doslova „velký
třesk“, při kterém více než 30 dodavatelů nabízí celkem více než 80
typů elektrických autobusů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © ZeEUS, VDL
Bus & Coach a Stadtwerke Münster
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018 .
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf
je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Celý článek zde
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně
výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie.
Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží
elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a
dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde