|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. Elektrobus Aptis (viz foto) má délku 12 m, dodávaný ve dvou- nebo třídveřovém provedení. Na první pohled zaujmou čtyři řiditelná kola v rozích karoserie. Toto řešení umožní mnohem lepší manévrovatelnost, než u tradičně konstruovaných autobusů – oproti nim potřebuje v zatáčkách k manévrování o čtvrtinu plochy méně (viz nákres níže), což může být v husté městské zástavbě klíčová přednost. Prostor uvnitř autobusu se přitom uvolní v celé své nízkopodlažní ploše 20 m2 pro cestující. Výsledkem je přepravní kapacita 95 cestujících s místem pro čtyři kočárky a dva vozíčkáře (viz foto dole). Pro ty, kteří si chtějí cestování elektrobusem užít, nabízí posezení u zadního vyklenutého okna (viz foto níže). Elektrobus pohání motor o maximálním výkonu 180 kW. Kapacitu trakčních baterií, nacházejících se na střeše, výrobce neudává, nicméně uvádí dojezd na jedno nabití až 200 km. Zároveň nabízí několik způsobů nabíjení: Vedle tradičního nočního nabíjení ze zásuvky je k dispozici průběžné dobíjení spodní konzolí Alstom SRS nebo „obráceným pantografem“, pravděpodobně podle standardu OppCharge. Výrobce se zaměřuje i na celkovou ekonomiku provozu elektrobusu. Jak uvádí, jeho konstrukce využívá tramvajové komponenty s životností 20 let a jeho celoživotní náklady (total cost of ownership – TCO) jsou předpokládány srovnatelné s dieselovými autobusy, k čemuž vede zejména nízká spotřeba energie a redukované náklady na údržbu. Aptis se oficiálně předvedl odborné veřejnosti v říjnu 2017 na evropském veletrhu Busworld, kde získal ocenění za inovativní řešení.
První prototyp Aptis ve dvoudveřové verzi byl již testován v pravidelném provozu v Paříži, Lyonu, Štrasburku a v Belgii. Poslední testovací provoz proběhl v první polovině ledna 2018 na lince 82 metropolitní dopravy Aix-Marseille-Provence. Druhý, třídveřový prototyp Aptis je od září 2017 testován po dobu jednoho roku na lince 23 městské dopravy v pařížském regionu mezi Vélizy a Versailles, provozované dopravcem Keolis. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a nákres © Alstom Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Brusel dále rozvíjí elektrobusy8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v
mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle
technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů
od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Celý článek zde Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu2.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 201720.12.2017 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz 14.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři. Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Celý článek zde3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky10.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná. Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou dopravu v Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13. Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností Arriva Morava. Celý článek zdeNová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií 26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. Celý článek zdeCyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ 1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |