3ČSAD v Hranicích na
Moravě od listopadu 2017 plně elektricky
10.11.2017
Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny
3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro
městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná.
Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou
dopravu v
Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13.
Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány
elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry
spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností
Arriva Morava.

Uvedených devět linek hranické MHD provozovaných ČSAD
Frýdek-Místek má
různou délku a různě dlouhé denní proběhy a doby provozu autobusů.
Nejkratší linka č. 5 měří 5 km, nejdelší linka č. 4 je dlouhá 21 km.
Denní proběhy jednoho vozidla se pohybují v rozmezí od 46 do 254 km,
nejčastěji kolem 105 – 120 km. Denní doba provozu se pohybuje od 8 do
16 hodin.
Elektrobus SOR EBN 9,5 používaný na těchto linkách (viz
foto) je dvoudveřový
elektrobus o délce 9,8 m. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského
kočárku.
Pro pohon vozidla slouží asynchronní šestipólový vodou
chlazený
elektromotor o jmenovitém výkonu 120 kW. Trakční baterie je
lithium-iontová, složena ze 180 článků, s kapacitou 172 kWh. Dojezd na
jedno nabití je až 180 km.
Nabíjení v provozu MHD Hranice na Moravě probíhá ze
zásuvky, a to přes
noc po dobu 6 hodin a během dne v přestávkách po dobu 20 minut.
Vzhledem ke své jedinečnosti je hranická MHD a její
základní provozní
statistika zařazena i do aktuální zprávy č. 2 evropského projektu
ZeEUS.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Město Hranice
Další informace zde a také zde

Přečtěte
si také:
10.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel
se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou
do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o
tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity
Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017.
Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském
regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou verzi midibusu VDL
MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho
vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.
Celý článek zde
9.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
3.11.2017 Systém
„bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.
Celý článek zde
ABB HVC-Overnight
Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů
1.11.2017 Parky
elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně
rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná
klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie
využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo
nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají
nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po
dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila
společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji
technologii HVC-Overnight Charging.
Celý článek zde
26.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage
a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
Celý článek zde
25.10.2017 Elektrobusy
prozatím zůstávají doménou především městské dopravy,
zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na
relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
Celý článek zde
Projekt ZeEUS o
financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu
nepomůže bez podpory investic
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná
v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a
nesourodé. Celý
článek zde
Světový rekord v
dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií
11.10.2017 Provozní
rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních
podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla
ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné
limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno
nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od
amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných
1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati
Navistar Proving Grounds v New
Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez
cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.
Celý
článek zde
Iniciativa CIVITAS
pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)
29.9.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází
evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý
článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde