Praha zkouší
parciální trolejbus s 90% nezávislým proběhem
18.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239.
Nabíjecí infrastruktura pro projekt parciálního
trolejbusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení
(za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca
600 m ve směru z kopce. Provoz pod trolejí tedy činí cca 10 % celkové
délky linky. Trolejové vedení je napájeno prostřednictvím kontejnerové
měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán
kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat
jejich životnost.
Stavba trolejové stopy probíhala vlastními silami DPP po
dobu zhruba dva měsíce.
Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek
trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti
Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati
přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z
obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak
pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany,
tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu,
které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka
– Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).
Předpokládá se, že nejdůležitější bude testování během
zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího
rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka
– Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických
elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
Provoz parciálních trolejbusů s proběhem vozidel mimo
trolej delším než 50 % trasy byl testován – ovšem ve zcela odlišných
terénních a klimatických podmínkách – také například v rámci švédského
projektu Slide In (viz samostatná případová studie v rámci studie
E-mobilita v MHD).
DP Praha v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy
již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR
EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc
kilometrů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DP Praha
Foto © Miroslav
Kuželka
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien
veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Celý článek zde
13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
17.8.2017 Parciální
trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale
také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Čisté autobusy do
chytrého města
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
19.5.2016
Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart
city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony
pro
prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této
souvislosti bude
provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického
výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz
„trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u
nákladního automobilu. Celý
článek zde