Tříčlánkové
parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové
dopravě
16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien
veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Trolejbus Van Hool Exqui.City konstrukčně navazuje na 18m kloubové
elektrobusy stejného označení sloužící například v Hamburku. S jedním
článkem navíc a celkovou délkou 24 m pojmou celkem 180 cestujících,
tedy právě tolik, co například tříčlánková tramvaj Škoda ForCity v
Praze. K pohonu trolejbusu slouží dva centrálně umístěné asynchronní
motory TSA (Traktionssysteme Austria GmbH) pohánějící druhou a třetí
nápravu. Pohon doplňuje trakční výzbroj s bateriovým zásobníkem In
Motion Charging od Kiepe Electric. Podrobnější technické údaje výrobce
ani dopravce neudávají. Například trolejbusy v San Franciscu, vybavené
touto technologií, používají bateriové zásobníky energie s
lithium-fosfátovými bateriemi umožňující nezávislý dojezd cca 5 – 8 km.
Trakční baterie se dobíjejí jednak z troleje, a jednak rekuperací během
brzdění.
Všech dvacet trolejbusů by podle plánu mělo od roku 1919 sloužit na
trolejbusových linkách linecké MHD č. 41 (Hessenplatz – Baintwiese), 43
(Hessenplatz – Stadtfriedhof/St. Martin), 45 (Hauptbahnhof –
Stieglbauernstraße) a 46 (Hafen – Froschberg).
Hlavním motivem k obnově vozidlového parku za tyto velkokapacitní
trolejbusy byl rostoucí zájem cestujících o trolejbusovou dopravu v
Linci. Tato obnova představuje celkovou investici 20 mil. €. Jeden
takovýto 24m trolejbus tedy stojí přibližně 1 mil. € (cca 26 mil. Kč),
tedy cca o dvě třetiny více, než průměrná cena 18m trolejbusu Škoda (z
publikovaných údajů výrobce). Rakouská vláda přispívá na tuto
investici dotací 1,2 mil. € z Klimatického a energetického fondu. Další
dotaci by měl dopravce dostat z prostředků spolkové země Horní Rakousko.
![](zajimave_projekty/109-Linec3.jpg)
Jak řečeno na úvod, ekonomika trolejbusů je zatížena nákladnou trakční
infrastrukturou. Zároveň však trolejbusy představují významný
ekologický dopravní prostředek, přičemž bateriové zásobníky energie
odstraňují jejich hlavní provozní nevýhodu – naprostou závislost na
trolejovém trakčním vedení v kombinaci se všemi nejistotami silničního
provozu a údržby silniční infrastruktury. To vše vede k patrnému trendu
využívat trolejbusy tam, kde již jejich sítě existují, především pro
páteřní velkokapacitní dopravu. Bateriový zásobník energie pro jízdu
mimo trolej se přitom ve světě z doplňku stále více stává standardem,
jak ukazuje například obnova trolejbusů ve zmíněném San Franciscu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © LINZ AG für
Energie, Telekommunikation, Verkehr und Kommunale Dienste
Další informace zde a také zde
![](zajimave_projekty/109-Linec2.jpg)
![](zajimave_projekty/109-Linec.jpg)
Přečtěte
si také:
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Čisté autobusy do
chytrého města
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
19.5.2016
Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart
city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony
pro
prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této
souvislosti bude
provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického
výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz
„trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u
nákladního automobilu. Celý
článek zde