185 parciálních
trolejbusů pro San Francisco
17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Výrobcem trolejbusů Xcelsior XT40 (číslo 40 udává délku vozidla ve
stopách) je kanadská společnost New Flyer. Pod typovým označením
Xcelsior dodává New Flyer autobusy s různými pohony. Trolejbusy
Xcelsior XT40 (viz foto) jsou vybaveny trakční výzbrojí Wossloh-Kiepe.
Bateriové zásobníky energie s lithium-fosfátovými bateriemi umožňují
nezávislý dojezd 3 – 5 mil (cca 5 – 8 km).
Objednávka je opcí ke smlouvě z roku 2013 od městské dopravní
organizace King County Metro Transit ze Seattle, zahrnující
rovněž možnost dodávek trolejbusů pro SFMTA.
Na platformě Xcelsior nabízí New Flyer i elektrobusy o délce 10,5 12 a
18 m s trakčními bateriemi v rozsahu kapacity 100 – 480 kWh a s
možností průběžného dobíjení. Palivočlánkové autobusy New Flyer mají za
sebou úspěšný provoz v kanadském Whistleru.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Čisté autobusy do
chytrého města
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
3.6.2016
Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a
využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých
internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu,
manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city.
Komentář se zamýšlí nad tím, zda smart city je revoluce nebo jen
„smart“ slogan. Na jednoduchých příkladech moderních
technologií komentář ukazuje, že
k žádné převratné revoluci v technologiích zřejmě nedochází. Co se však
významně mění, je způsob jejich využívání: Celý článek zde
Rozhovor
v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu
18.4.2016
Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF
Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17.
4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma
pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu
inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní
praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý
větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. Celý
článek zde