Elektrobusy SOR pro
3ČSAD
24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky,
ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v
Praze, v
Třinci a v Jeseníkách, se k nim připojí
sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD
Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto
sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12
elektrobusů.
Pro ČSAD Frýdek-Místek dodá SOR do října 2017 šest elektrobusů SOR EBN
9,5, které budou sloužit v městské dopravě v Hranicích na Moravě.
Dalších šest elektrobusů bude typ SOR EBN 11. Dodány budou v srpnu 2018
– tři pro ČSAD Havířov, dva do ČSAD Frýdek-Místek a jeden do ČSAD
Karviná.
Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový elektrobus o délce 9,8 m. Má
kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s bezbariérovým prostorem pro
přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku.
Elektrobus SOR EBN 11 je elektrobus o délce 11,1 m, dodávaný ve tří-
nebo dvoudveřovém provedení. Má kapacitu 23 míst k sezení (třídveřový),
resp. 26 míst (dvoudveřový) a 66 k stání, opět s bezbariérovým
prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku.
Elektrobusy SOR jsou poháněny asynchronním šestipólovým vodou chlazeným
elektromotorem o jmenovitém výkonu 120 kW. Na jedno nabití ujede
elektrobus 130–150 km (11m verze), resp. 140 – 160 km (9,5m verze).
Elektrobusy pro 3ČSAD budou nabíjeny přes noc ze zásuvky po dobu cca 6
hodin.
Celá investice byla spolufinancována ze zdrojů EU prostřednictvím
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a projekty v
obou případech zahrnovaly i pořízení autobusů poháněných stlačeným
zemním plynem (CNG), byť jejich ekologický přínos je pouze relativní
(viz prezentace k semináři Čistá mobilita v chytrém městě).
Nákup elektrobusů SOR pro 3ČSAD dále nahlodává přesvědčení, panující
mezi některými českými „elektrifikovanými“ městskými dopravními podniky
– totiž, že elektrobusům nemůže rozumět nikdo tak dobře jako ten, kdo
již provozuje tramvaje nebo trolejbusy. Jak vidět, ani
„neelektrifikovaní“ soukromí dopravci se elektrických pohonů
neostýchají.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou
historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních
kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se
rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands
pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99
Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60
cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu
153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125
– 150 km.
Celý článek zde
Elektrobusy
Solaris se
čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska
21.8.2017 Polský
dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních
elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý
článek zde
Ikonická místa v
centru Bruselu propojí nová linka MHD s elektrobusy Solaris
2.8.2017 Elektrobusy
polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly
koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v
parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino
8,9 electric mají standardně
kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V
provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako
zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160
kWh.
Celý článek zde
31.7.2017 Elektrobusy
od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve
švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Celý článek zde
Elektrobusy u King
County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby
26.7.2017 Americká
agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro
zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý
článek zde
VDL a Heliox:
nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít
Amsterodam
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde