Indukčně dobíjené
elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz
14.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři.
Provozované elektrobusy Solaris jsou nasazeny na okružní lince 419 v
centru města dlouhé 12 km s 26 zastávkami, provozované městským
dopravcem Braunschweiger Verkehrs-GmbH. Tuto linku projedou během 39
minut při intervalu mezi spoji 10 minut v pracovních dnech nebo 15
minut o víkendech.
Zde provozovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric má přepravní
kapacitu 34 sedících a 41 stojících cestujících. Elektrobus je vybaven
pohonem od německého dodavatele Vossloh Kiepe s výkonem 160 kW. Jako
zásobník energie slouží 60kWh lithium-iontová trakční baterie typu
PRIMOVE battery 60.

Zde provozovaný elektrobus Solaris Urbino 18 electric (viz foto) má
přepravní kapacitu 51 sedících a 75 stojících cestujících (viz foto).
Elektrobus je vybaven pohonem od německého dodavatele Vossloh Kiepe s
výkonem 240 kW. Jako zásobník energie slouží 90kWh lithium-iontová
trakční baterie typu PRIMOVE battery 90.
Systém Bombardier PRIMOVE poprvé aplikuje indukční dobíjení u
standardních 12m a 18m vozidel při přenášeném výkonu 200 kW a výrobcem
udávané účinnosti více než 90 %. Nabíjecí stanice Bombardier PRIMOVE
jsou připojeny k veřejné distribuční síti s napětím 400 V AC. Lze je
však také připojit ke stejnosměrné trakční síti 750 V DC.
Elektrobusy v Braunschweigu jsou nabíjeny na konečné zastávce po dobu
11 minut. 12m elektrobus se zde dobije na kapacitu plně dostačující pro
celou 12km trasu. 18m elektrobusy, které potřebují více energie, jsou
kromě toho dobíjeny během 30 sekund pobytu na dvou zastávkách na trase.
Na plnou kapacitu jsou trakční baterie elektrobusů dobity v depu během
15 minut.
O spolehlivosti provozu těchto vozidel a indukčního nabíjecího systému
Bombardier PRIMOVE svědčí realistický předpoklad, že v roce 2017 najede
každý z těchto elektrobusů 50 tisíc km. Pro rok 2018 je plánován roční
proběh 60 tisíc km.
Spolehlivost systému a rezervy v kapacitě dokresluje i výsledek
zkušebního provozu jednoho s elektrobusů v dubnu 2017. Při nonstop
jízdě, pouze s krátkým průběžným dobíjením, najel během 41 hodin celkem
470 km.
Indukční dobíjení elektrobusů v Braunschweigu je zaváděno v rámci
projektu Emil (Elektromobilität mittels induktiver Ladung, tedy
elektromobilita skrze indukční nabíjení) s finanční podporou německého
Spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a městského rozvoje.
Vedle společnosti Bombardier a dopravce Braunschweiger Verkehrs-AG jsou
partnery v tomto projektu Braunschweigská technická univerzita a
energetická společnost BS Energy.
Pro úplnost ještě dodejme, že v EU jsou provozovány také elektrobusy s
jiným systémem indukčního nabíjení, ne však vozidla standardní délky
12m a 18m. Příkladem je park indukčně dobíjených 10,5m elektrických
midibusů v anglickém městě Milton Keynes.
K nabíjení zde slouží systém IPT s nabíjecím výkonem do 60 kW.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto © Bombardier
Další informace zde
Přečtěte
si také:
23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
Celý článek zde
10.11.2017
Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny
3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro
městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou
dopravu v
Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13.
Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány
elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry
spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností
Arriva Morava.
Celý článek zde
10.11.2017 Vedle
elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel
se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou
do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o
tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity
Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017.
Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském
regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou
verzi midibusu VDL
MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho
vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.
Celý článek zde
9.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
3.11.2017 Systém
„bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.
Celý článek zde
26.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage
a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
Celý článek zde
25.10.2017 Elektrobusy
prozatím zůstávají doménou především městské dopravy,
zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na
relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
Celý článek zde
Projekt ZeEUS o
financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu
nepomůže bez podpory investic
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná
v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a
nesourodé. Celý
článek zde
Publikace Smart
city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního
křtu v březnu 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde