Dalším úspěšným
dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je
polská Ekoenergetyka
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů
nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge
se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
Ekoenergetyka již déle dodává nabíjecí stanice pro průběžné dobíjení
čtyřpólovou pantografovou konzolí typu Schunk, nabízenou pod obchodní
značkou quickPOINT Column Chargers, například pro rozsáhlý park
elektrobusů v polském Krakově.
V červnu 2017 podepsala smlouvu na dodávku nabíjecích stanic quickPOINT
City Chargers se standardem OppCharge pro nejsevernější
evropskou elektrobusovou linku, nacházející se ve švédském městě Luleå,
kde budou průběžně dobíjet pět elektrobusů od finského dodavatele
Linkker.
Nabíjecí stanice v tomto městě blízko polárního kruhu se zde budou
muset vypořádat s tuhými arktickými zimami.
V Malmö budou tři tyto nabíjecí stanice sloužit parku třinácti
elektrobusů Volvo 7900 Electric
(viz foto),
které budou uvedeny do provozu na konci roku 2018 a průběžně dobíjeny
budou výkonem 300 kW. Elektrobusy budou v provozu na městské lince č. 7
dlouhé 14,7 km.
Nabíjecí stanice Ekoenergetyka quickPOINT City Chargers se
standardem OppCharge nabízejí nabíjecí výkon až 1 MW (tedy 1000 kW) a
pracují v rozmezí napětí 200–800 V DC. Jsou standardně dodávány pro
připojení k veřejné distribuční síti 3× 400 V AC. Fungují v rozmezí
teplot –25 °C až +40 °C. Komunikace vozidlo-infrastruktura vyhovuje
normám IEC 61851-1, 61851-23, 61851-24, ISO 15118 a DIN 70121.
Jak patrno, standardizace průběžného dobíjení umožňuje městům stále
více kontrahovat zvlášť nabíjecí infrastrukturu a vozidla s jistotou,
že nedojde k problémům se systémovou integrací ani k uzamčení zákazníka
(vendor lock-in) do závislosti na dodavateli jednoho konkrétního
řešení, které je jinak zákonitým důsledkem rozmanitých individuálně
konstruovaných systémů pro průběžné dobíjení. Kromě toho větší
sériovost řešení vede k větší spolehlivosti díky průběžnému
zdokonalování a odstraňování „dětských nemocí“, které se nevyhnou
žádným zcela novým produktům. Důkazem toho je mj. projekt elektrobusů v
norském Trondheimu, který
předpokládá provoz vozidel od dvou různých výrobců se standardem
průběžného dobíjení OppCharge.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
13.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je
téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní
elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
22.2.2018
Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o
elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018
.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové
elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6.
2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je
slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
26.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage
a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde