Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?

12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018.

Provozovatelem Bonnských elektrobusů je veřejný dopravce Stadtwerke Bonn (SWB Bus und Bahn). Jako své základní cíle v rámci demonstračního provozu, probíhajícího v období od dubna 2016 do března 2018 si vytkl tři základní cíle:

•    plná integrace elektrobusů do stávajícího autobusového parku,

•    náhrada dieselových autobusů elektrobusy „kus za kus“,

•    žádné změny ve vedení linek a jízdních řádů.

Pro realizaci těchto ambiciózních cílů v rámci demonstračního provozu zvolil dopravce jako vozidlo 6 elektrobusů Bozankaya Sileo S12 od tureckého výrobce Bozankaya. Po jednom z těchto elektrobusů byly v rámci projektu ZeEUS nasazeny také v německých Brémách a lázeňském městě Bad Langensalza.

Bozankaya Sileo  (viz obrázek výše) v provedení pro Bonn je 12m dvoudveřový elektrobus o celkové přepravní kapacitě 80 cestujících, z toho 37 sedících, plně klimatizovaný.

Elektrobus je vybaven elektrickým pohonem ZF AVE 130 od německého výrobce ZF Friedrichshafen AG se dvěma elektromotory o výkonu 120 kW umístěnými na nábojích kol, což ušetří prostor pro cestující a značně sníží hmotnost vozidla. Elektrobus dosahuje maximální rychlosti 75 km/h.

Jako zdroj energie slouží lithium-železo-fosfátové trakční baterie o celkové kapacitě 230 kWh, pracující s napětím 460 – 720 V. Baterie se nabíjejí pomalu v režimu „přes noc“ výkonem 64 kW po dobu 5,5 hod.

Elektrobusy byly provozovány převážně na bonnských městských linkách 606/607 o délce 17 km, vedených ve středu města a na předměstích v plochém či mírně zvlněném terénu. Každý elektrobus byl denně v provozu v průměru 13,5 hodin a přitom najel cca 200 km cestovní rychlostí 16,6 km/h. O pracovních dnech přepravil v průměru 7 250 cestujících denně. Z publikované provozní statistiky by (za použití jednoduché aritmetiky) vyplývalo, že během sledovaného období od března 2016 do prosince 2017, tedy celkem cca 670 dnů, byl každý z elektrobusů průměrně v provozu 206 dnů.

Jak se dalo očekávat, dopravce z tohoto demonstračního provozu došel k závěru, že náhrada dieselového autobusu elektrobusem „kus za kus“ není v současnosti prakticky proveditelná. Vedlo ho k tomu zejména zjištění, že je třeba zlepšit spolehlivost elektrobusů a dojezdovou vzdálenost, zvláště za nízkých teplot. Hlavním problémem k řešení při nočním nabíjení v garáži je zajistit efektivní interakci mezi vozidlem a nabíjecí infrastrukturou. Byly zaznamenány významné ekologické přínosy oproti dieselovým autobusům, nicméně ekonomika provozu byla (nikoli překvapivě) horší.

Na základě uvedeného demonstračního provozu hodlá Bonn, který se díky výše zmíněnému sídlu sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu nazývá „německým hlavním městem trvalé udržitelnosti“, dále pokračovat v hledání optimální technologie elektrobusů pro zajištění rovnováhy ekologických přínosů a ekonomiky provozu.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © ZeEUS

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu

6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců.

Celý článek zde


Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz

27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.

Celý článek zde


Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy

22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018 .

Celý článek zde


Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy

21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors.

Celý článek zde


Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus

26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. 

Celý článek zde


Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu

18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde


Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 

Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services