Projekt ZeEUS v Bonnu:
„průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
![](zajimave_projekty/148-Bonn.png)
Provozovatelem Bonnských elektrobusů je veřejný dopravce Stadtwerke
Bonn (SWB Bus und Bahn). Jako své základní cíle v rámci demonstračního
provozu, probíhajícího v období od dubna 2016 do března 2018 si vytkl
tři základní cíle:
• plná integrace elektrobusů do
stávajícího autobusového parku,
• náhrada dieselových autobusů
elektrobusy „kus za kus“,
• žádné změny ve vedení linek a jízdních
řádů.
Pro realizaci těchto ambiciózních cílů v rámci demonstračního provozu
zvolil dopravce jako vozidlo 6 elektrobusů Bozankaya Sileo S12 od tureckého
výrobce Bozankaya. Po jednom z těchto elektrobusů byly v rámci projektu
ZeEUS nasazeny také v německých Brémách a lázeňském městě Bad
Langensalza.
Bozankaya Sileo (viz obrázek výše) v provedení pro Bonn je 12m
dvoudveřový elektrobus o celkové přepravní kapacitě 80 cestujících, z
toho 37 sedících, plně klimatizovaný.
Elektrobus je vybaven elektrickým pohonem ZF AVE 130 od německého
výrobce ZF Friedrichshafen AG se dvěma elektromotory o výkonu 120 kW
umístěnými na nábojích kol, což ušetří prostor pro cestující a značně
sníží hmotnost vozidla. Elektrobus dosahuje maximální rychlosti 75 km/h.
Jako zdroj energie slouží lithium-železo-fosfátové trakční baterie o
celkové kapacitě 230 kWh, pracující s napětím 460 – 720 V. Baterie se
nabíjejí pomalu v režimu „přes noc“ výkonem 64 kW po dobu 5,5 hod.
Elektrobusy byly provozovány převážně na bonnských městských linkách
606/607 o délce 17 km, vedených ve středu města a na předměstích v
plochém či mírně zvlněném terénu. Každý elektrobus byl denně v provozu
v průměru 13,5 hodin a přitom najel cca 200 km cestovní rychlostí 16,6
km/h. O pracovních dnech přepravil v průměru 7 250 cestujících denně. Z
publikované provozní statistiky by (za použití jednoduché aritmetiky)
vyplývalo, že během sledovaného období od března 2016 do prosince 2017,
tedy celkem cca 670 dnů, byl každý z elektrobusů průměrně v provozu 206
dnů.
Jak se dalo očekávat, dopravce z tohoto demonstračního provozu došel k
závěru, že náhrada dieselového autobusu elektrobusem „kus za kus“ není
v současnosti prakticky proveditelná. Vedlo ho k tomu zejména zjištění,
že je třeba zlepšit spolehlivost elektrobusů a dojezdovou vzdálenost,
zvláště za nízkých teplot. Hlavním problémem k řešení při nočním
nabíjení v garáži je zajistit efektivní interakci mezi vozidlem a
nabíjecí infrastrukturou. Byly zaznamenány významné ekologické přínosy
oproti dieselovým autobusům, nicméně ekonomika provozu byla (nikoli
překvapivě) horší.
Na základě uvedeného demonstračního provozu hodlá Bonn, který se díky
výše zmíněnému sídlu sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu
nazývá „německým hlavním městem trvalé udržitelnosti“, dále pokračovat
v hledání optimální technologie elektrobusů pro zajištění rovnováhy
ekologických přínosů a ekonomiky provozu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © ZeEUS
Další informace zde
Přečtěte
si také:
6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní
elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
22.2.2018
Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o
elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018
.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové
elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6.
2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je
slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
26.1.2018 Elektromobil Nissan
Leaf
je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Celý článek zde
18.1.2018 Dodavateli
elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně
výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie.
Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží
elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a
dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
26.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage
a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde