Projekt ZeEUS v
Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel
předehřívání baterií a interiérů vozidel
13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
![](zajimave_projekty/149-buses.jpg)
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a v provedení pro Severní Brabantsko
pojme celkem 136 cestujících. Pro elektrobusy VDL je charakteristický
pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem
jsou 113kW bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s
permanentními magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací
nápravy. U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě nápravy (zadní a
prostřední).
Jako zásobník energie v provedení pro Severní Brabantsko slouží 180kWh
trakční baterie.
K průběžnému dobíjení slouží pantografová konzole typu Schunk (viz
foto výše). Nabíjecí infrastrukturu pro tento projekt tvoří 22 pomalu
nabíjecích stanic s výkonem 30 kW a 10 rychlonabíjecích stanic s
výkonem 300 kW. Situovány jsou v garážích v Eindhoven, cca 1 km od
zdejšího autobusového nádraží. Rychlé nabíjení probíhá po dobu 35 – 45
min., pomalé nabíjení po dobu 4 – 5 hodin.
Park těchto elektrobusů je provozován dopravcem v rámci koncese na
období let 2016 – 2026 na linkách veřejné dopravy č. 400, 401, 402,
403, 404, 405, 406 a 407 o délce 4,4 – 12,3 km. Provoz probíhá v
rovinatém terénu mezi městským centrem a předměstími. Cestovní rychlost
elektrobusů se ve sledovaném období pohybovala v rozmezí 18,5 – 27,5
km/h. V provozu byly denně po dobu cca 20 hodin, přičemž najely v
průměru 200 km, maximálně až 300 km, a převezly na každé z linek v
průměru 11,5 tis. cestujících.
Elektrobusy byly pořízeny dopravcem na leasing. Na rozdíl od většiny
demonstračních provozů v rámci projektu ZeEUS slouží od samého začátku
v rutinním nasazení na linkách. Předmětem zkoušek v rámci projektu
ZeEUS nebyl tedy provoz elektrobusů sám, nýbrž testování různých
předehřívacích postupů pro interiér a baterie. V tomto směru došel
demonstrační provoz k následujícím závěrům:
Teplota baterií je důležitým parametrem při výběru rychlonabíjecí
technologie a chlazení baterií. K správné volbě je třeba přistupovat
neotřelým způsobem. Na základě získaných zkušeností jsou nyní vyvíjeny
nové přístupy k předehřívání, které vylepší kvalitu průběžného dobíjení.
Kromě toho se při provozu elektrobusů v Severním Brabantsku potvrzuje,
že velký vliv na využití omezeného dojezdu elektrobusů má výcvik
řidičů. V neposlední řadě se ukazuje i to, že elektrobusy fungují v
městském provozu velmi tiše, takže bylo třeba je vybavit tramvajovým
zvonkem pro upozorňování cestujících.
Dopravce dále plánuje postupnou elektrifikaci svého autobusového parku
pro tuto koncesi, čítajícího celkem 215 vozidel a obsluhujícího oblast
s celkem 750 tisíci obyvateli. Pro následujících 6 let se předpokládá
pořízení 65 elektrobusů v období 2019 – 2021 a dalších 65 elektrobusů v
období 2022 – 2024. V tomto případě půjde o vozidla délky 12 a 13 m
nebo o elektrické midibusy. Spolu s tím se předpokládá technické
zdokonalování dobíjecích stanic a budování nabíjecí infrastruktury v
dalších lokalitách a garážích.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © ZeEUS
Další informace zde
Přečtěte
si také:
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je
téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní
elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
22.2.2018
Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o
elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018
.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové
elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6.
2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je
slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
18.1.2018 Dodavateli
elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně
výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie.
Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží
elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a
dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
26.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage
a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde