|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a v provedení pro Severní Brabantsko pojme celkem 136 cestujících. Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou 113kW bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě nápravy (zadní a prostřední). Jako zásobník energie v provedení pro Severní Brabantsko slouží 180kWh trakční baterie. K průběžnému dobíjení slouží pantografová konzole typu Schunk (viz foto výše). Nabíjecí infrastrukturu pro tento projekt tvoří 22 pomalu nabíjecích stanic s výkonem 30 kW a 10 rychlonabíjecích stanic s výkonem 300 kW. Situovány jsou v garážích v Eindhoven, cca 1 km od zdejšího autobusového nádraží. Rychlé nabíjení probíhá po dobu 35 – 45 min., pomalé nabíjení po dobu 4 – 5 hodin. Park těchto elektrobusů je provozován dopravcem v rámci koncese na období let 2016 – 2026 na linkách veřejné dopravy č. 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406 a 407 o délce 4,4 – 12,3 km. Provoz probíhá v rovinatém terénu mezi městským centrem a předměstími. Cestovní rychlost elektrobusů se ve sledovaném období pohybovala v rozmezí 18,5 – 27,5 km/h. V provozu byly denně po dobu cca 20 hodin, přičemž najely v průměru 200 km, maximálně až 300 km, a převezly na každé z linek v průměru 11,5 tis. cestujících. Elektrobusy byly pořízeny dopravcem na leasing. Na rozdíl od většiny demonstračních provozů v rámci projektu ZeEUS slouží od samého začátku v rutinním nasazení na linkách. Předmětem zkoušek v rámci projektu ZeEUS nebyl tedy provoz elektrobusů sám, nýbrž testování různých předehřívacích postupů pro interiér a baterie. V tomto směru došel demonstrační provoz k následujícím závěrům: Teplota baterií je důležitým parametrem při výběru rychlonabíjecí technologie a chlazení baterií. K správné volbě je třeba přistupovat neotřelým způsobem. Na základě získaných zkušeností jsou nyní vyvíjeny nové přístupy k předehřívání, které vylepší kvalitu průběžného dobíjení. Kromě toho se při provozu elektrobusů v Severním Brabantsku potvrzuje, že velký vliv na využití omezeného dojezdu elektrobusů má výcvik řidičů. V neposlední řadě se ukazuje i to, že elektrobusy fungují v městském provozu velmi tiše, takže bylo třeba je vybavit tramvajovým zvonkem pro upozorňování cestujících. Dopravce dále plánuje postupnou elektrifikaci svého autobusového parku pro tuto koncesi, čítajícího celkem 215 vozidel a obsluhujícího oblast s celkem 750 tisíci obyvateli. Pro následujících 6 let se předpokládá pořízení 65 elektrobusů v období 2019 – 2021 a dalších 65 elektrobusů v období 2022 – 2024. V tomto případě půjde o vozidla délky 12 a 13 m nebo o elektrické midibusy. Spolu s tím se předpokládá technické zdokonalování dobíjecích stanic a budování nabíjecí infrastruktury v dalších lokalitách a garážích. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © ZeEUS Přečtěte si také: Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců. Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh. Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018 . Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu2.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. Celý článek zdeCyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ 1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |