Elektrické autobusy
Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL
(238 mil. Kč) zahájen
15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław
ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících
ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného
dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo,
podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických
hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto
výrobce.
![](zajimave_projekty/150-volvo.jpg)
Plug-in hybridní autobus Volvo
7900 Electric Hybrid je 12m třídveřový nízkopodlažní městský autobus se
širokou střední uličkou a rovnou podlahou s maximální obsaditelností 89
cestujících, z toho 34 sedících. Jeho pohon zahrnuje elektromotor I-SAM
o výkonu 150 kW, 19 kWh trakční baterie a řídicí jednotku, čtyřválcový
vznětový motor Volvo DSK240 EU6 o objemu 5,1 l a výkonu 177 kW a
dvanáctistupňovou automatickou převodovku Volvo I-Shift se zvláštním
programem pro hybridní pohon.
Celý autobus je plně klimatizovaný. Při plně elektrickém provozu, jehož
dojezd na jedno nabití baterií činí cca 7 km, odebírá pohon energii z
trakčních baterií. Při poklesu kapacity nebo při potřebě dodatečného
výkonu je pohon přepínán na hybridní, kdy je krouticí moment
automaticky rozdělován mezi elektromotor a dieselový motor podle
aktuálních provozních podmínek.
12m elektrobus Volvo 7900 Electric, který je z
této plug-in hybridní verze odvozený, je 12 m dlouhý, plně
nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.
Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními bateriemi o kapacitě
150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od
120 do 200 km, v závislosti na topografických podmínkách a netrakční
spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení).
Oba typy těchto elektrických autobusů, pocházející ze závodu Volvo ve
Wrocławi (Vratislavi), budou využívat průběžné dobíjení pomocí
pantografové konzole na pylonu se standardem OppCharge (viz foto níže).
Nabíjecí stanice, jejichž dodavatel zatím nebyl zveřejněn, budou
umístěny na konečných zastávkách, nabíjení bude probíhat po dobu cca 3
– 6 minut. Kromě toho budou nabíjeny v depu ze zásuvky podle standardu
CCS (Combo 2).
Celá dodávka šestnácti elektrických autobusů Volvo, první svého druhu v
Polsku, má rozpočet 39,2 mil PZL (238 mil. Kč, tedy v průměru necelých
15 mil. Kč/vozidlo) a bude z 85 % spolufinancována z evropských zdrojů.
Pro Inowrocław to není první zkušenost s elektrickými autobusy. V rámci
evropského projektu ZeEUS
jsou
zde již od srpna 2015 v běžném provozu nasazeny dva elektrobusy Solaris
Urbino 12 electric se zásuvkovým dobíjením.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International a AB Volvo
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je
téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní
elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
22.2.2018
Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o
elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018
.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové
elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6.
2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je
slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
26.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage
a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde