Linky automatického
metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km
3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji
městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována
odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy
(UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník:
Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
![](rozhovory_komentare/39-infrareaches.jpg)
Prudký nárůst v posledních letech ukazuje graf výše. Jen v roce 2017 byly
zprovozněny linky automatického metra ve městech Peking, Santiago,
Istanbul, Soul a Kuala Lumpur, jejichž celková délka činí 108,1 km, což
představuje 15 % veškerých nově
otevřených linek metra v roce 2017.
Nyní je v provozu celkem 63 plně automatizovaných linek metra ve 42
městech 19 zemí a celková délka jejich tratí měří 1 003 km. Linkou,
která přesáhla tisící kilometr, se stala linka Pujiang šanghajského
metra. To
jen dokresluje současnou regionální strukturu linek automatického metra
ve světě, jak ji ukazuje graf vpravo: Polovina veškeré délky linek
automatického metra se nachází v Asii, následuje Evropa, Severní
Amerika, Střední Východ a Jižní Amerika.
Automatický provoz bez řidiče se předpokládá i na připravované nové
lince D pražského metra.
Podle UITP bude trend v rozvoji automatizace pokračovat i nadále. Je
poukazováno na hlavní přínos automatizace spočívající ve větší
flexibilitě spojů metra a optimalizaci oběhů vlakových souprav.
Významné jsou rovněž přínosy automatizace v oblasti bezpečnosti provozu
– nejrizikovějším prvkem, jak známo, je v dopravním provozu vždy člověk.
UITP a další zahraniční zdroje dále
poukazují na celkovou rychlost a efektivnost provozu automatického
metra oproti metru s řidičem. Zároveň upozorňují, že hlavní výzvou
budování rychlodrah s plně automatickým provozem je především systémová
integrace (plně automatizované metro zahrnuje podle zahraničních
zkušeností cca 500 různých systémových rozhraní, na jejichž bezchybném
fungování závisí jeho úspěšný provoz). Zadavatel příslušného projektu
proto musí podchytit všechna rozhraní a potřebu integrace ve všech
fázích životního cyklu projektu. Úspěch projektu pak závisí na kvalitní
přípravě a organizaci projektu a v té souvislosti na jasně daném
rozdělení odpovědností mezi jednotlivé účastníky.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Grafy © UITP
Observatory of Automated Metros
Ilustrační foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především
jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného
metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018.
Celý článek zde
22.3.2018 Dne
20. března 2018
opět proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi
byla
rok po slavnostním křtu
vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným
garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro
místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem
konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily
Volkswagen), hlavními partnery společnosti
ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT. Celý článek včetně prezentací ke
stažení zde
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna
uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí
odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of
Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto
odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle
UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně
automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na
jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz).
Celý článek zde
Kodaňská S-Bane: PPP
pomůže rozvoji automatizované městské dráhy
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane
v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Celý článek zde
15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván
trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci
vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické
uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na
lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v
podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Celý článek zde
9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Consulting
Services:
Naše odborné služby
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
Celý článek zde
3.10.2017 Dne 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR
a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v
rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za
bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský
průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury),
Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel
francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným
garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. Celý článek zde
24.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21.
března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj a
Sdružení dopravních podniků ČR. Konference byla, stejně jako
její první běh před rokem,
zaměřena
především na ty, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení
od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních
projektů, jimiž je koncept
smart city v daném městě
realizován. Tomu odpovídala i struktura cca 190 účastníků konference.
Většina z nich pocházela z municipalit a městských organizací,
zastoupen byl i průmysl, rozvojové agentury a další zájemci o téma
smart city z praktického pohledu.
Celý
článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde