Milánské metro dostane
inteligentní měnírnu Hesop
15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván
trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci
vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické
uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na
lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v
podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Základem Hesop (též uváděno jako HESOP – anglický akronym ze slov
„Harmonic and Energy Saving Optimiser“) je trakční měnírna vybavená
transformátorem a usměrňovačem pro přeměnu střídavého napětí z
distribuční sítě na příslušné stejnosměrné napětí trakčního vedení. Ty
jsou doplněny o střídač a o zařízení pro aktivní filtrování parametrů
napětí a proudu, tak aby na výstupu oběma směry odpovídaly požadavkům
odběratele. Funkce Hesop jsou nastaveny tak, aby se rekuperovaná brzdná
energie přednostně užívala pro trakci a přebytek byl odváděn do veřejné
sítě. Není-li pro brzdnou energii v daném okamžiku využití v trakci, je
do veřejné sítě odvedena v celém svém objemu. Inteligentní řídicí
systém Hesop přitom dohlíží, aby rekuperovaná energie byla využívána co
nejúčelněji a nejhospodárněji.
Linka 3 milánského metra funguje od roku 1990. Je 17 km dlouhá, vedená
pod povrchem a nachází se na ní 21 stanic. Elektrifikována je svrchním
napájením o napětí 1,5 kV DC. Denně přepraví kolem 250 tisíc
cestujících. Na této lince byla ve stanici Rogoredo instalována měnírna
Hesop pracující s napětím 1,5 kV DC a výkonem 4 MW (pro srovnání, v
londýnském metru funguje Hesop s napětím 600 V DC a výkonem 4 MW).
Podle výrobce umí Hesop dodat zpět do veřejné sítě až 15 % rekuperovaná
trakční energie a dalších 84 % energie může být uloženo do zásobníku a
využito pro rozjezd vlaku.
Podobně jako v Londýně má Hesop také v milánském metru fakticky dvojí
přínos: Kromě efektivnějšího hospodaření s energií přispívá i ke
snižování teploty v metru. Nevyužitá trakční energie se totiž při
brzdění mění v odpornících na vozidle na teplo vyzařované do okolního
prostředí, jehož odvádění z podzemních prostor metra představuje
problém.
Celý projekt je součástí politiky městského dopravce ATM, směřující k
postavení „nulově emisní firmy“. Spolufinancován byl z evropského
programu LIFE+.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý článek zde
12.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem.
Celý článek zde
24.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové
dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je pro srovnání zhruba
dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají a pražského metra).
Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť,
zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a orientace v
londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a
zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v
listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v
září 2017.
Celý článek zde
15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
Celý článek zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde