Alstom APS a Alstom
HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní
měnírnou zlepší dopravu v Sydney
15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
![](moderni_technologie/30-Tram.jpg)
Systém spodního odběru APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice
s napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném
povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi
sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou
botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla (ve zmíněném
Bordeaux se například používají článkové tramvaje o délce 33 a 44 m).
Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu přenášeného pomocí
smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou zapíná pouze ten
napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá odebírat energii, a
nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají uprostřed soupravy. Tím
je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a ostatní účastníky
provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co do výkonu
naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu tramvaje
rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční energie
řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla.
Součástí dopravního projektu bude i inteligentní měnírna Alstom HESOP, která umožní
využít 99 % brzdné energie a která již úspěšně slouží ve Francii, Velké
Británii nebo Itálii.
Základem HESOP (zkratka pro „Harmonic and Energy Saving Optimiser“) je
trakční měnírna vybavená transformátorem a usměrňovačem pro přeměnu
střídavého napětí z distribuční sítě na příslušné stejnosměrné napětí
trakčního vedení. Ty jsou doplněny o střídač a o zařízení pro aktivní
filtrování parametrů napětí a proudu, tak aby na výstupu oběma směry
odpovídaly požadavkům odběratele. Funkce HESOP jsou nastaveny tak, aby
se rekuperovaná brzdná energie přednostně užívala pro trakci a přebytek
byl odváděn do veřejné sítě. Není-li pro brzdnou energii v daném
okamžiku využití v trakci, je do veřejné sítě odvedena v celém svém
objemu. Inteligentní řídicí systém HESOP přitom dohlíží, aby
rekuperovaná energie byla využívána co nejúčelněji a nejhospodárněji.
Pětičlánkové tramvaje Alstom Citadis X05 určené pro Sydney budou mít
délku 67 m a přepravní kapacitu až 450 cestujících a budou vybaveny
veškerými špičkovými technologiemi pro efektivní provoz a komfort
cestujících, počínaje vnitřní televizí (CCTV), LED osvětlením nebo
klimatizací regulovanou podle senzorů.
Projekt CBD and South East Light Rail, jehož zprovoznění je plánováno
ještě během roku 2017, je druhou linkou městské tramvajové sítě v
Sydney, provozované společností Transdev Sydney. Bude zahrnovat 12 km
nové trati, z toho na délce 2 km v centru města bude instalován spodní
odběr APS. Systém bude mít ve špičce hodinovou přepravní kapacitu 13
500 cestujících. Očekává se, že se tím významně sníží úroveň hluku,
emisí a dopravních kongescí, jíž doprava v této metropoli trpí.
CBD and South East Light Rail je jedním z příkladů nových tramvajových
projektů, které ve světě průběžně vznikají a rozvíjejí se, na rozdíl od
spíše stagnujících trolejbusových projektů – viz nadějná renesance
trolejbusů v Leedsu, zamítnutá v
květnu 2016 pro nevyhovující efektivnost. Příčinu lze hledat v
ekonomice – vysoké fixní náklady na infrastrukturu se u
velkokapacitních tramvajových systémů zkrátka efektivněji rozpustí do
přepravních výkonů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Alstom
Další informace zde
Přečtěte
si také:
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
Projekt REM v
Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy
na světě
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj
(80 km) a Vancouver (68 km).
Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými
po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi.
Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských
dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů
(cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.
Celý článek zde
Transdev a Delphi
Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
Úspory energie u
tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro
rekuperaci
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u
tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace
brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde