Projekt REM v
Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy
na světě
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj
(80 km) a Vancouver (68 km).
Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými
po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi.
Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských
dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů
(cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.
Síť této nové rychlodráhy označované zkratkou REM
(Réseau électrique métropolitain – metropolitní elektrická síť) bude
rozdělena do čtyř větví, spojujících centrum Montrealu a čtvrti South
Shore, West Island, North Shore a letiště (viz plánek níže). Na síť REM
bude
napojeno 9 autobusových terminálů a 13 parkovišť.

Po technologické stránce bude tento dopravní systém
zcela nezávislý na stávajícím systému montrealského metra na
pneumatikách. Půjde o technologii lehké kolejové městské železnice o
normálním rozchodu a se svrchním odběrem trakční energie 1,5 kV DC.
Vozidlový park bude tvořit 200 vozů o kapacitě 150 cestujících,
seskupených do průchozích čtyřvozových souprav ve špičce a dvouvozových
souprav mimo špičku. Nástupiště o délce 80 m budou vybavena průhlednými
nástupištními stěnami s dveřmi.
Provoz bude plně bezobslužný s letmým personálem ve
stanicích a ve vlacích pro potřebu informování a dozoru.
Předpokládá se denní provoz po dobu 20 hodin (5:00 –
1:00 hod.) se špičkovým intervalem 3 – 12 minut.
Tratě REM budou využívat existující železniční a
silniční koridory – z 50 % povede stávajícími železničními koridory a
ze 30 % bude sledovat existující dálnice.
První vlaky REM by měly vyjet na trať v roce 2020.
Projekt REM je součástí strategie provincie Québec
směřující k nízkouhlíkové ekonomice. Předpokládá se, že provoz REM
uspoří ročně emise 35 000 tun skleníkových plynů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek ©
UITP Observatory of Automated metros
Ilustrační
foto © archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Celý článek zde
27.6.2017
Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich
dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného
dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním
technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes).
To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský
nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za
oceánem v
Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na
severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s
průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku
nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v
únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde
DPMBinfo: nová
aplikace Dopravního podniku města Brna usnadní používání hromadné
dopravy
22.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání
hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se
dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však
nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku
města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android
verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června
2017. Aplikace, která vznikla přímo v brněnském dopravním podniku, je
ke stažení zdarma. Verze pro iPhone, se připravuje a hotová by měla být
během července 2017.
Celý článek zde
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900
Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze
Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi
dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.
Celý článek zde
Letištní autobusy:
příležitost pro elektrický pohon
7.6.2017
Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem
přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky
poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s
častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie
v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých
letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní
elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje
nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale
sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný
australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své
elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u
tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace
brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde