Pilotní projekt v
londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z
WiFi komunikací pro lepší cestování
24.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové
dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je pro srovnání zhruba
dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají a pražského metra).
Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť,
zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a orientace v
londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a
zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v
listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v
září 2017.
Pilotní projekt zahrnoval 54 z celkem 270 stanic londýnského metra. Zde
bylo shromážděno 509 miliónů datových jednotek o 42 miliónech cest na
základě signálů z 5,6 miliónů mobilních zařízení. Po depersonalizaci
byla data podrobena detailní analýze odborníky z londýnského dopravního
úřadu Transport for London.
Data byla utříděna podle „typu pohybu“, jako je vstup a výstup ze
stanice, přestup nebo jen průjezd stanicí ve vlaku. Na tomto základě
pak bylo mnohem lépe vidět, jak se cestující pohybují po stanicích, jak
přestupují a kde se tvoří fronty.
Pilotní projekt ukázal mnohé poznatky, které by nemohly být získány
pomocí běžných dopravních průzkumů nebo analýzou statistik z
odbavovacích zařízení. Ukázalo se například, že cestující jedoucí
metrem z nádraží King’s Cross (přestupní uzel šesti linek metra) na
nádraží Waterloo (přestupní uzel čtyř linek metra) užívají až 18
různých tras. Dvě z nich jsou nejoblíbenější, nicméně cca 40 %
cestujících je nepoužívá.
Data získaná z WiFi sítě by mohla přinést mnohý užitek, například
• informování cestujících o nejlepší
trase s minimem front ve stanicích,
• pomoc cestujícímu při plánování trasy
podle jeho preferencí – nejkratší doba přepravy, nejméně front nebo
nejmenší pěší vzdálenost,
• podrobnější informace o dopravě v
Londýně, poskytované v reálném čase,
• účinnější stanovení priorit pro
investice v dopravě,
• informace o proudech cestujících pro
komerční účely reklamě nebo maloobchodu v síti metra.
Transporf for London proto nyní zahájil rozsáhlou diskusi se všemi
vládními i nevládními organizacemi zapojenými do ochrany osobních dat,
jak tento pilotní projekt rozšířit pokud možno na celou síť metra a
provozovat průběžně.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
21.9.2017 Amsterodamská univerzita Vrije University začala v září 2017 v
Amsterodamu zajímavý a neobvyklý experimentální projekt, směřující k
řízení městské mobility. Jeho podstatou je vyzkoušet, jak by fungovaly
v praxi proměnlivé poplatky parkování a tržně obchodovatelná parkovací
povolení. Pět set automobilistů, kteří se účastní projektu, dostalo stanovený
rozpočet na parkování a určený počet parkovacích povolení, o jejichž
využití mohou rozhodovat.
Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta
začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB
Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý
článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde