Obchodovatelné
povolení k parkování: amsterodamský experiment pro řízení městské
mobility
21.9.2017 Amsterodamská univerzita Vrije University začala v září 2017 v
Amsterodamu zajímavý a neobvyklý experimentální projekt, směřující k
řízení městské mobility. Jeho podstatou je vyzkoušet, jak by fungovaly
v praxi proměnlivé poplatky parkování a tržně obchodovatelná parkovací
povolení.
Pět set automobilistů, kteří se účastní projektu, dostalo stanovený
rozpočet na parkování a určený počet parkovacích povolení, o jejichž
využití mohou rozhodovat.
Cena za parkování se přitom mění v průběhu dne. Účastník může buďto
zaplatit přímo nebo k tomu využít povolení k zaparkování. Tato povolení
lze prodávat a kupovat za tržní cenu, která se průběžně mění podle
nabídky a poptávky. Cílem je maximálně využít volná parkovací místa.
Takovýto systém lze považovat za „rozpočtově neutrální“, protože
automobilisté si zde platí navzájem.
Pro potřebu tohoto projektu vyvinula Vrije University vlastní
platformu, která představuje technickou infrastrukturu tohoto systému.
Cílem projektu je zjistit, zda takovýto systém obchodovatelného „práva
mobility“ (teoreticky řešený již od šedesátých let minulého století)
může fungovat v praxi. Nemusí se přitom jednat jen o místa k
zaparkování. Může to být například systém, kdy motoristé získají zdarma
určitý počet povolení k vjezdu do vymezené zóny, které by pak podle
potřeby mohly prodávat ostatním zájemcům za tržní cenu (podobně jako je
tomu například s emisními povolenkami).
Na jaře 2018 se předpokládá spuštění podobného projektu také v
Rotterdamu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
16.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou
být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi
praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s
elektromobilem Nissan Leaf) lze
konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center
jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní
zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována
veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích
stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První
stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny
nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017
společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících
nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca
půlhodinu.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
24.5.2017 Systém
sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména
mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň
představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl.
Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po
úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí
provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské
start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je
COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde