Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.

Síť městské a příměstské železnice S-Bane (viz foto) spojuje centrum Kodaně s předměstími. Jde o dvojkolejnou železnici o celkové délce tratí 170 km s 85 stanicemi. S-Bane používá svrchní napájení soustavou 1,5 kV DC. Je spravována národním provozovatelem železniční sítě Banedanmark. Provozovatelem vlaků S-Bane jsou Dánské státní dráhy (DSB). Denně přepraví téměř 360 tisíc cestujících.

S-Bane používala až do poměrně nedávné doby na své síti směs různých typů zabezpečovacích zařízení, pocházejících z období mezi 30. a 60. lety minulého století. Vzhledem k problémům, které z této situace vyplývaly, bylo rozhodnuto o kompletní konverzi celé 170km sítě na zabezpečovací systém typu CBTC. Jako dodavatel byla v roce 2011 vybrána společnost Siemens se svým produktem CBTC Trainguard MT, používaným na mnoha rychlodráhách ve světě, například v Paříži. Jako první byl na konci února 2016 zprovozněno toto CBTC na severním úseku linky A mezi stanicemi Jægersborg a Hillerød.

Síť S-Bane je dnes po technické stránce oddělena od ostatní národní železniční sítě v Dánsku provozované organizací Banedanmark díky zmíněnému systému napájení 1,5 kV DC a zabezpečovacímu systému CBTC, využívajícímu pohyblivý blok a postrádajícímu návěstidla u trati. S-Bane se zároveň podílí z cca 60 % na celkovém objemu přepravy národních železnic DSB a na 27 % provozních výkonů ve vlakových kilometrech. Přitom představuje cca 20 % všech nákladů Banedanmark na provoz, údržbu a obnovu.

Dánská vláda má nyní v úmyslu vyčlenit majetek S-Bane od Banedanmark a DSB do nové, vertikálně integrované organizace (tedy zahrnující tratě a vlaky pod jednou organizací), která se stane předmětem koncese PPP. Předpokládá se, že soukromý partner vnese do správy a provozu potřebné ekonomické a provozní dovednosti v procesu konverze celého systému z konvenčního na plně automatický provoz a dále během následující provozní fáze.

Plná konverze celé S-Bane na technologii CBTC je plánována v roce 2021. Zpočátku budou vlaky provozovány se strojvedoucím a s postupnou obnovou vozového parku se bude přecházet na plně automatický provoz. Plně bezobslužný provoz bude testován na okružní dráze mezi stanicemi Hellerup a Ny Ellebjerg. Jakmile všechny zkoušky úspěšně proběhnou, bude plně bezobslužný provoz rozšířen i na další tratě S-Bane. Celý proces by měl být završen v roce 2036.

Předpokládá se, že konverze na plně automatický provoz umožní zvýšit objem přepravy o více než 10 % a celý provoz významně zefektivní díky flexibilní reakci na aktuální přepravní potřeby.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop

15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po instalaci na tramvajové lince. Stejně jako v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský dopravce ATM.

 Celý článek zde


Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station.

 Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde


Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem

12.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“.  Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem.

Celý článek zde


Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování

24.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je pro srovnání zhruba dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají a pražského metra). Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť, zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017.

Celý článek zde


Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney

15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services