|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích IIPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.
Součástí konference byla prezentace a předváděcí jízdy vozidel zúčastněných partnerů, tj. značek Nissan, Toyota a Goupil. Konference se účastnila stovka zástupců měst, městských služeb a soukromých firem. Z konference a z diskusí během následné prezentace vozidel vyplynuly následující závěry: a) Elektromobilita jako komplexní problém
Rozvoj elektromobility má aspekty technické, ekonomické, ekologické a právní. Elektromobilitu nelze úspěšně rozvíjet bez pochopení těchto aspektů a jejich vzájemné provázanosti. Příkladem je nutnost důsledně vymáhaných zákazů a regulací dopravy ve městech pro klasická vozidla a udělování výjimek pro vozidla bezemisní, což v konečném důsledku vede k ekonomickým přínosům pro provozovatele bezemisních vozidel. Pokud jde o segmenty přepravního trhu, je zaznamenáván stále větší zájem o využívání elektrických vozidel v městské nákladní dopravě. Týká se to jak městské logistiky (zásobování či svoz a rozvoz zásilek), tak technologické dopravy (např. péče o městskou zeleň nebo svoz odpadu). b) Vývoj v oblasti elektrických automobilů
Trakční baterie u vozidel pro technologickou dopravu zároveň mohou sloužit jako zdroj elektrické energie pro související pracovní stroje a nástroje (např. elektrické sekačky a pily při péči o městskou zeleň). Hybridní elektrické automobily se postupně co do cenové úrovně přibližují tradičním vozidlům se spalovacími motory. c) Vývoj v oblasti nabíjecí infrastruktury Nabíjecí infrastruktura stále více využívá výhodnou symbiózu s informačními a komunikačními technologiemi, umožňujícími její efektivní vzdálenou správu a maximalizující disponibilitu zařízení. Interoperabilita mezi nabíjecími stanicemi různých provozovatelů bude částečně řešena mechanismem jednorázových plateb (tedy možností zaplatit bez předchozí registrace a paušálních poplatků). Konečné řešení by představovaly bilaterální dohody mezi provozovateli zahrnující mj. využívání jednotné tarifní struktury (paušál versus platba za jednotku, typ používané jednotky – např. minuta nebo kilowatthodina aj.). Toto řešení je prozatím sledováno spíše v dlouhodobém horizontu. d) Financování projektů elektromobility
Zejména dotace využívající evropské strukturální a investiční fondy skrze operační programy jsou zatíženy značnou mírou byrokracie, která neodpovídá možnostem a potřebám žadatelů. Dotace z národních zdrojů (konkrétně Národní program Životní prostředí) jsou méně byrokratické, ale je zde na druhé straně alokováno méně prostředků. Kromě toho existují bankovní nástroje, jako půjčky či leasing, které umožňují využít k financování projektů elektromobility bankovní kapitál. V podmínkách roztříštěnosti a komplikovaných pravidel pro dotace je pro běžného zájemce o elektromobilitu zapotřebí kontaktního bodu typu „one-stop-shop“, který kvalifikovaně určí aktuálně možné zdroje financování, ať už z dotací nebo pomocí bankovních nástrojů. Tuto roli mohou efektivně sehrát banky disponující dotačním poradenstvím a potřebnou znalostí sektoru, jehož majetek financují. e) Palivočlánková elektromobilita Vedle bateriových či hybridních elektrických vozidel má podporu také rozvoj palivočlánkové (vodíkové) elektromobility. V gesci MD ČR je rozvoj vodíkové plnicí infrastruktury, která je podmínkou zájmu ze strany potenciálních uživatelů i dodavatelského průmyslu. Roli pilotního projektu by přitom mohl sehrát např. car sharing palivočlánkových automobilů, jakým je kupříkladu mnichovský projekt BeeZero. Jakub Slavík Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Prezentace ke stažení: Ondřej
Tomšej: Podpora elektromobility pro podnikatelské subjekty (OP
PIK) Tomáš Chmelík: Uplatnění Elektromobility ve flotilovém provozu – řešení na klíč od ČEZ Miroslav Kuželka: Nabíjecí infrastruktura v ČR pro osobní a městskou hromadnou dopravu Veronika Svobodová: EV Novinky Nissan Václav Zikmund: Hybridní mýty a omyly Partneři konferenceFotogalerie: ![]()
Konference Smart city v praxi II: chytré technologie se zabydlují, od „feudálních“ dotací ke spolupráci veřejného a soukromého sektoruConsulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |