|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Estonsko zavádí nejrozsáhlejší bezplatnou veřejnou přepravu cestujících, koncept má řadu otazníků
Cílem tohoto konceptu je umožnit Estoncům s nižšími příjmy zachovat si potřebnou mobilitu. Platí na vnitrostátních autobusových linkách v estonských krajích Valga, Võru, Viljandi, Põlva, Järva, Jõgeva, Tartu, Ida-Viru, Hiiu, a Saare a na linkách provozovaných neziskovou organizací Severoestonské dopravní centrum. Cestující využívající tuto bezplatnou dopravu musí zaregistrovat nástup a výstup do vozidla pomocí „chytré“ karty, obdobné té, která se již dnes používá pro zmíněnou bezplatnou přepravu v Tallinnu. V autobusech, které nemají potřebnou elektroniku pro práci s těmito kartami, vydá řidič cestujícím doklad o bezplatné jízdě. Nad celým tímto konceptem se, jak řečeno, zároveň vznáší řada otázek. Především, bezplatná přeprava nepokrývá veškerou veřejnou dopravu v uvedených krajích, ale pouze regionální linkovou autobusovou dopravu uvnitř příslušného kraje. Na spojích překračujících hranice kraje a v systémech MHD v estonských městech s výjimkou Tallinnu se stále platí jízdné. Regionální autobusy s bezplatnou přepravou pro Estonce mají proto zvláštní označení. Čtyři estonské kraje, West-Viru, Harju, Rapla a Parnu, se rozhodly nepřipojit se k tomuto systému. Poukazují především na jeho problematickou nákladovou efektivnost a dále na praktické problémy s implementací, zvláště ve „smíšené“ dopravě, a se spravedlivým přístupem k rozdělování finančních kompenzací za přepravu zdarma. Zadavatel veřejné dopravy v kraji Harju například předpokládá, že bezplatná přeprava by mohla zvýšit poptávku po veřejné dopravě o 40 %. Tomu však přestane vyhovovat stávající systém a bude nutno vypsat výběrová řízení na další dopravní výkony. Kraj Harju se proto hodlá soustředit spíše na zvýšení celkové kvality služeb své veřejné dopravy. Dále je poukazováno na fakt, že (podle provedených průzkumů) téměř 60 % obyvatel venkovských oblastí nemá zájem o veřejnou dopravu kvůli její nízké kvalitě, zejména malému dennímu počtu spojů, zatímco jen čtvrtina ji oceňuje. To vznáší otázky, nakolik má smysl zvýšená finanční podpora nekvalitní veřejné dopravy z veřejných prostředků. Uvedený koncept přináší problém i autobusovým linkám mezi krajskými centry. Tyto linky, již nyní dotované z veřejných zdrojů, byly zřízeny jako odpověď na situaci, kdy komerčně provozované autobusy přestaly z finančních důvodů zastavovat v malých zastávkách, a tím nechaly řadu venkovských obyvatel bez dopravní obsluhy. Vyloučení těchto mezikrajových linek ze schématu bezplatné přepravy půjde de facto proti tomuto původnímu účelu jejich zavedení. V neposlední řadě zakládá tento koncept nerovnost mezi kraji, pokud jde o přístup k prostředkům pro spolufinancování veřejné dopravy z národních zdrojů. Kraje, které se (z důvodů, které považují za opodstatněné) rozhodly nenabízet přepravu v regionálních spojích zdarma, zkrátka dostanou od státu méně na dopravu. O financování a organizaci veřejné osobní dopravy se nyní vedou debaty na estonské parlamentní a vládní úrovni. Prozatím lze pouze konstatovat, že zavedení uvedeného schématu bezplatné přepravy cestujících ve vnitrokrajských autobusech nepřineslo v prvních dvou týdnech významné problémy. Mějme však na paměti, že se vše odehrává v době letních prázdnin a dovolených. Zodpovědně bude možné tento koncept posoudit nejdříve po roce jeho fungování. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím zdroje Eltis.org Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy
Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy
Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD
Superkapacitorové elektrobusy: pozoruhodné řešení (zvláště) pro elektrifikované dopravceRozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors
IsarTiger: sdílené jízdy po městě jako služba mnichovského dopravního podniku MVG
Aplikace VBB jump usnadňuje dětem přepravu v berlínské městské dopravě
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |