|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. Tzv. elektronickým papírem nebo e-papírem, anglicky e-paper (nezaměňujme s podobným názvem některých internetových médií), rozumíme displej, který napodobuje skutečný papír. Na rozdíl od konvenčních displejů vyzařujících světlo e-paper světlo odráží. Výhodou je mnohem nižší spotřeba energie a čitelnost i v prudkých slunečních paprscích. Jak elektronický papír funguje? Elektronické jízdní řády od britského dodavatele Papercast (viz foto vpravo) používají elektronický papír s technologií taiwanské firmy E-Ink. Tvoří jej vrstva drobných mikrokapslí v počtu řádově miliónů, uložených v matrici podobné těm, které se používají v LCD displejích. Mikrokapsle obsahují čirou tekutinu s malými pigmentovými částicemi v černé a bílé barvě, bílé nabité kladně a černé záporně. Pod vlivem kladně nebo záporně nabitého elektromagnetického pole se tyto částice v kapslích přeskupují a vytvářejí v daném místě bílý nebo černý povrch elektronického papíru. Pokud je tedy elektroda displeje pod kapslemi v daném místě nabitá kladně, přitahuje černé pigmentové částice a povrch e-papíru je v tom místě bílý (viz obrázek níže). Obráceně, v záporně nabitém místě je povrch displeje černý. Podobně lze v matrici mikrokapslí pracovat i s pigmenty jiných barev, než černá. Elektrická energie je přitom třeba v nepatrném množství a právě jen na samotnou změnu v polaritě konkrétních mikrokapslí, tak aby se proměnil obraz na povrchu e-papíru. Zařízení poté až do příští změny už žádnou další energii nevyžaduje. Pro srovnání, LCD display s aktivním zářením vyžaduje nepřetržité energetické impulsy 30krát za vteřinu. Jízdní řády Papercast využívající e-papír byly uvedeny na trh v roce 2016 a během roku 2017 prodělaly řadu inovací. Pro projekt v Tannheimu byly vybrány pro svoji odolnost a minimální spotřebu energie, umožňující využívat fotovoltaické zdroje v nepřetržitém provozu. Dalšími kritérii výběru bylo snadné praktické použití i jejich konektivita v síti 3G. Jejich odolnost vyjádřená stupněm krytí IP 65 (odolnost proti vniknutí cizím předmětem, prachotěsnost a vodotěsnost) je předurčuje pro použití i v odlehlých oblastech mimo každodenní dohled. Součástí systému je i platforma pro vzdálenou správu dat pomocí cloudového úložiště, s využitím různých standardů otevřených dat. Autobusy obsluhující Tannheim byly nedávno vybaveny GPS navigací, čímž mohou pro tyto jízdní rády poskytovat v reálném čase aktuální data o skutečném příjezdu. Spolu s odolností jízdních řádů proti povětrnosti i vandalům to významně zlepší celkový komfort cestujících. V neposlední řadě tak odpadá nutnost průběžné výměny či aktualizace jízdních řádů. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a obrázek © Papercast Videosnímek fungování elektronického inkoustu je ke zhlédnutí zde Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018. Projekt CIVITAS ECCENTRIC: finské město Turku zkouší nemrznoucí zimní cyklostezky22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v lednu 2018. Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017 28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas předcházet dopravním problémům17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých městech – smart city – mimo jiné při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti. Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“ 6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu vozového parku. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |