Elektronický papír
(e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku
9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou
pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší
čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná
uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách,
zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt
autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca
tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v únoru 2018.
Tzv. elektronickým papírem nebo e-papírem, anglicky e-paper
(nezaměňujme s podobným názvem některých internetových médií), rozumíme
displej, který napodobuje skutečný papír. Na rozdíl od konvenčních
displejů vyzařujících světlo e-paper světlo odráží. Výhodou je mnohem
nižší spotřeba energie a čitelnost i v prudkých slunečních paprscích.
Jak elektronický papír funguje?
Elektronické jízdní řády od britského dodavatele Papercast (viz foto vpravo)
používají elektronický papír s technologií taiwanské firmy E-Ink. Tvoří
jej vrstva drobných mikrokapslí v počtu řádově miliónů, uložených v
matrici podobné těm, které se používají v LCD displejích. Mikrokapsle
obsahují čirou tekutinu s malými pigmentovými částicemi v černé a bílé
barvě, bílé nabité kladně a černé záporně. Pod vlivem kladně nebo
záporně nabitého elektromagnetického pole se tyto částice v kapslích
přeskupují a vytvářejí v daném místě bílý nebo černý povrch
elektronického papíru. Pokud je tedy elektroda displeje pod kapslemi v
daném místě nabitá kladně, přitahuje černé pigmentové částice a povrch
e-papíru je v tom místě bílý (viz obrázek níže). Obráceně, v záporně nabitém
místě je povrch displeje černý. Podobně lze v matrici mikrokapslí
pracovat i s pigmenty jiných barev, než černá.
![](moderni_technologie/45-obrazek.jpg)
Elektrická energie je přitom třeba v nepatrném množství a právě jen na
samotnou změnu v polaritě konkrétních mikrokapslí, tak aby se proměnil
obraz na povrchu e-papíru. Zařízení poté až do příští změny už žádnou
další energii nevyžaduje. Pro srovnání, LCD display s aktivním zářením
vyžaduje nepřetržité energetické impulsy 30krát za vteřinu.
Jízdní řády Papercast využívající e-papír byly uvedeny na trh v roce
2016 a během roku 2017 prodělaly řadu inovací. Pro projekt v Tannheimu
byly vybrány pro svoji odolnost a minimální spotřebu energie,
umožňující využívat fotovoltaické zdroje v nepřetržitém provozu.
Dalšími kritérii výběru bylo snadné praktické použití i jejich
konektivita v síti 3G. Jejich odolnost vyjádřená stupněm krytí IP 65
(odolnost proti vniknutí cizím předmětem, prachotěsnost a vodotěsnost)
je předurčuje pro použití i v odlehlých oblastech mimo každodenní
dohled.
Součástí systému je i platforma pro vzdálenou správu dat pomocí
cloudového úložiště, s využitím různých standardů otevřených dat.
Autobusy obsluhující Tannheim byly nedávno vybaveny GPS
navigací, čímž mohou pro tyto jízdní rády poskytovat v reálném čase
aktuální data o skutečném příjezdu. Spolu s odolností jízdních řádů
proti povětrnosti i vandalům to významně zlepší celkový komfort
cestujících. V neposlední řadě tak odpadá nutnost průběžné výměny či
aktualizace jízdních řádů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto a obrázek ©
Papercast
Videosnímek fungování elektronického
inkoustu je ke zhlédnutí zde
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným
pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a
celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů
dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu
2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE
Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s
platformou HERE Mobility Marketplace.
Celý článek zde
24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha –
jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do
protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda
University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018.
Celý článek zde
22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných
podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to
platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř
dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v
rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany
bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v
lednu 2018.
Celý článek zde
Publikace Smart
city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního
křtu v březnu 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
17.2.2017 Informační
a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart
city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart
city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy.
Celý
článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta
začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB
Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý
článek zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde