|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu (viz foto) jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Pohon každého vozu dále tvoří trakční elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý. Pohon doplňují lithium iontové trakční baterie Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku. Vývoj tohoto vlaku byl spolufinancován dotací 8 mil. € (přes 200 mil. Kč) z německého Národního inovačního programu pro vodíkovou a palivočlánkovou technologii. Smlouvu na dodání 14 elektrických jednotek Coradia iLint podepsal v listopadu 2017 Alstom s organizací Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), odpovědnou za regionální veřejnou osobní dopravu ve spolkové zemi Dolní Sasko. Součástí smlouvy je i jejich údržba a zásobení vodíkem po dobu 30 let. Vlaky budou dodány pro vozový pool vlastněný LNVG. Od prosince 2021 by měly zahájit provoz na tratích mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Na základě získání úředního povolení budou koncem léta 2018 nasazeny do pilotního provozu s cestujícími na trati Verkehrsbetriebe Elbe-Weser dva prototypy těchto vlaků. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Alstom Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku. EUITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU 11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km 3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož
strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky
šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato
strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od
dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku
dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který
palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel
dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění
všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní,
komerční provoz. Celý článek zde Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa. 6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 201326.2.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |