Koleje se otevírají
vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro
provoz na německých tratích
1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní
přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na
světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s
cestujícími.

Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu (viz foto) jsou založeny
na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla
nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku
se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od
kanadské firmy Hydrogenics. Pohon každého vozu dále tvoří trakční
elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční
invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý. Pohon doplňují lithium
iontové trakční baterie Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku.
Vývoj tohoto vlaku byl spolufinancován dotací 8 mil. € (přes 200 mil.
Kč) z německého Národního inovačního programu pro vodíkovou a
palivočlánkovou technologii.
Smlouvu na dodání 14 elektrických jednotek Coradia iLint podepsal v
listopadu 2017 Alstom s organizací Landesnahverkehrsgesellschaft
Niedersachsen (LNVG), odpovědnou za regionální veřejnou osobní dopravu
ve spolkové zemi Dolní Sasko. Součástí smlouvy je i jejich údržba a
zásobení vodíkem po dobu 30 let. Vlaky budou dodány pro vozový pool
vlastněný LNVG. Od prosince 2021 by měly zahájit provoz na tratích mezi
městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude.
Na základě získání úředního povolení budou koncem léta 2018 nasazeny do
pilotního provozu s cestujícími na trati Verkehrsbetriebe Elbe-Weser
dva prototypy těchto vlaků.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Alstom
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí,
když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který
z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací
přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala
jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku.
Celý článek zde
EUITP podporuje další
spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde
Linky automatického
metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km
3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji
městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována
odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy
(UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník:
Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
Celý článek zde
3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož
strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky
šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato
strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od
dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku
dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který
palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel
dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění
všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní,
komerční provoz. Celý článek zde
28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.
Celý článek zde
26.2.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak
začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell
Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti
Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě
prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále
roste.
Celý článek zde
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde