Londýnská metropolitní
policie jezdí na vodík
28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu.
![](zajimave_projekty/152-policemirai.jpg)
Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa. Jako
zásobník elektrické energie slouží nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie
o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah. Palivový článek během provozu běží
nepřetržitě, a pokud je vozidlo v klidu, dobíjí trakční baterii.
Elektřinu tak získává elektromotor podle okamžité situace z baterie
nebo přímo z palivového článku.
Palivočlánkové automobily Toyota Mirai budou nasazeny do policejní
služby ve městě. Výrobce předpokládá jejich dojezd na jedno naplnění
nádrže vodíkem 300 mil (přes 480 km). Zároveň odhaduje, že jejich
provozní náklady by mohly tvořit cca polovinu nákladů na srovnatelné
osobní vozidlo s dieselovým pohonem.
Celý projekt je spolufinancován z prostředků evropského Společného
podniku pro vodík a palivové články (FCH JU), což je partnerství
Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro rozvoj
vodíkových a palivočlánkových technologií.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © EHA
(původní zdroj: Sunday Times)
Další informace zde
Přečtěte
si také:
6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.
Celý článek zde
26.2.2018 Komercializace
palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak
začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell
Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti
Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě
prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále
roste.
Celý článek zde
Projekty JIVE a JIVE
2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu
13.2.2018 Od
ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
Veřejná vodíková
plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských
palivočlánkových taxi
10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal
v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti.
Celý
článek zde
20.12.2017
V listopadu 2017 publikovala americká agentura
National Renewable
Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy.
Celý
článek zde
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků.
Plné
znění článku je k dispozici zde
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
Celý článek zde
14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý článek zde
Aberdeenští
zdravotníci jezdí na vodík
20.3.2017
Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát.
Aberdeen se tak nejspíš stal prvním evropským městem provozujícím
palivočlánkové vozy ve zdravotních službách.
Celý článek zde
BeeZero: První car
sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov
26.4.2016 Schéma car
sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro
bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné
světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá
plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj
projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu
na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho
strategie smart
city.
Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické
automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním
náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100
kW. Zdrojem
energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická
energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde