|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. Do uvedených měst dodá Van Hool 12m třínápravové palivočlánkové autobusy typu A330 (viz foto) o přepravní kapacitě 29 sedících a 46 (Kolín), resp. 49 (Wuppertal) stojících cestujících včetně prostoru pro dva invalidní vozíky a kočárek. K jejich pohonu slouží 210kW elektromotor Siemens s permanentními magnety. Základním zdrojem energie je nejmodernější 85kW palivočlánková jednotka FCvelocity-HD85 od kanadského dodavatele Ballard Power Systems, doplněná o lithium-iontové trakční baterie. Díky této hybridní kombinaci dosahuje tento autobus využívající sériové technologie spotřebu kolem 8 kg vodíku na 100 km. To je spotřeba téměř stejná, jako u „superúsporného“ (a bohužel neopakovatelného) českého projektu trojitě hybridního autobusu TriHyBus, využívajícího palivový článek s téměř polovičním výkonem 48 kW a jako zásobník energie vedle baterií také superkapacitory. Vodík je uložen v nádržích o celkové kapacitě 38,2 kg a s jedním naplněním vystačí na denní proběh vozidla 350 km. Provozovateli palivočlánkových autobusů v Kolíně n. R a Wuppertalu, jejichž dodávka začne na jaře 2019, budou místní dopravci RVK Köln a WSW Wuppertal. Podobně jako další evropská města vede Kolín a Wuppertal k nasazení těchto autobusů snaha o bezemisní městskou dopravu. Čistě bateriové technologie však jejich představitelé vnímají jako příliš omezující z hlediska dojezdu na jedno nabití baterií, zatímco palivočlánkové pohony kombinují bezemisní provoz bateriových elektrobusů s naprostou provozní nezávislostí autobusů na spalovací motory. Cílem projektu JIVE, v jehož rámci je tato dodávka realizována, je přispět ke komercializaci palivočlánkových autobusů v Evropě prostřednictvím zkušeností z větších parků těchto vozidel, čítajících každý cca 10 – 30 autobusů. Za tímto účelem by v rámci projektu JIVE mělo být uvedeno do provozu celkem 139 palivočlánkových autobusů v 9 místech Evropy, zahrnujících Velkou Británii, Itálii, Dánsko, Lotyšsko a Německo. Projekt JIVE potrvá do konce roku 2022. Jeho celkový rozpočet činí 113,6 mil €, tj. cca 2,9 mld. Kč, z čehož 32 mil. € (cca 816 mil. Kč) představují dotace z evropských zdrojů. (Poznámka: Společný podnik pro palivové články a vodík – FCH JU, jehož prostřednictvím jsou tyto projekty spolufinancovány, je partnerstvím Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro rozvoj vodíkových a palivočlánkových technologií.) Pro Kolín nad Rýnem nejsou palivočlánkové autobusy novinkou. Svoji první zkušenost s nimi získalo toto město v rámci evropského projektu CHIC. Dodávka zmíněných 30 palivočlánkových autobusů je jedním ze záměrů města, směřujícího na základě tohoto projektu k palivočlánkové elektromobilitě. Ke stávající vodíkové plnicí stanici z tohoto projektu, která bude rozšířena a modernizována, přibydou do konce roku 2018 pro potřebu třiceti nových palivočlánkových autobusů další dvě. Pro wuppertalského dopravce je tato dodávka součástí veřejné soutěže na celkem 63 palivočlánkových autobusů, vyhlášené v květnu 2017. Také toto město rozvíjí palivočlánkovou elekromobilitu. Důkazem je vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové automobily, provozovaná od léta 2016 v tamní čerpací stanici Shell jako první v rámci německého projektu H2 Mobility. Van Hool patří k významným světovým výrobcům palivočlánkových autobusů. Dosud jich dodal celkem 53, z toho 21 pro USA a 32 pro města v Evropě, jako například skotský Aberdeen. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Van Hool Další informace zde a také zde a také zde
6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 2013
Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu
Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi
Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017
Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?
Plné znění článku je k dispozici zde Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
|
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |